Monday, July 19, 2010

حجاب موی سر در قرآن نیست

گفتگویی در فیس بوک داشتم که دوستان پیشنهاد کردند در بلاگ بذارم که قابل مرور باشه، از این رو ساختار این نوشته ها شاید کمی غیر "بلاگی" بنظر بیاد، چون بیشتر فرمت مباحثه داره.
-----------------------------------------------------------------------------------

سوای عدم وجود حکم سنگسار در قرآن، حجاب موی سر نیز در قرآن نیومده. حجاب در واقع پوشش محلی عربها (حداقل قبیله پیامبر اسلام) بوده. ملیت ها و قومیت های دیگه که مسلمون شدن وقتی دیدن اطرافیان محمد حجاب دارن فکر کردن این هم جزو احکام اسلام هست. ولی هیج جای قرآن نمیگه که زنها باید موی سر خودشون رو بپوشونن

تنها اشاره قرآن به پوشش زنان در سوره نور هست که در آن هیچ حرفی از موی سر نمی زند:ـ

سوره نور آیه 31 اینو میگه:ـ

"به زنان با ایمان بگو: دیدگان خویش را از نامحرمان فرودارند و پاکدامنی ورزند و زیور و آرایش خویش را جز آنچه ظاهر است نمایان نکنند و باید "روسری" های خورد را بر سینه افکنند و زیور و آرایش خود را آشکار نکنند، جز برای شوهران و پدران یا پدرشوهران و فرزندان شوهر و برادران یا پسران برادر و پسران خواهر و زنان {معاشرشان} و یا زنان اسیری که در اختیارشان قرار گرفته است، یا وابستگانی که تمایل جنسی ندارند، یا کودکان نابالغ، و چنان گام بر ندارند که زیور و زیبایی های نهانشان مورد توجه قرار گیرد. ای مومنان
همگی به سوی خدا باز گردید بسا که رستگار شوید">ـ



هیچ حرفی از موی سر و گردی صورت نمی زنه. میگه "روسری" های خود را "بر سینه افکنند و زیور و آرایش خود را اشکار نکنند"ـ
اول اینکه، "روسری" رو جز لباس محلی حساب کرده. یعنی از اینجا شروع کرده که همه "روسری" دارن یعنی قسمتی از پوشش عرفی جامعه بوده اگر غیر از این بود از خود روسری حساب میکرد یعنی میگفت به زنان بگویید که روسری سر کنند! تاکید این آیه (تنها آیه مربوط به "حجاب" که در سوره نور پیدا کردم) سر پوشاندن "سینه و زیور آلات و آرایش" هست.
دوم اینکه، نمی دونیم منظور از "روسری" دقیقا چی هست اینجا. بطور حتم روسری امروزی که زنان ایرانی می پوشند نمیتونسته باشه. حتی مردهای عرب هم امروز "روسری" (به معنی لغوی اش. یعنی پارچه ای که روی سرشون بخاطر آفتاب و شن می اندازن) دارن بدون اینکه هدفشون پوشوندن مو از نامحرم باشه. اینکه "روسری" در فرهنگ عربی برای زنها هم همین معنی رو می تونسته داشته باشه. قران بهشون میگه با اون چیزی که روی سرتون هست سینه هاتون و زیور آلاتش رو بپوشنید. . اینکه "روسری" اینجا کاربرد پوشاندن مو رو نداره، کاربردش سر پوشاندن سینه هست.ـ
نکته جالب دیگه اینکه اگه این آیه رو با دقت بخونید می بینید که حتی زنان غیر معاشر و یا اسیر هم به زنان با ایمان نا محرم هستند!! ـ

آیه دیگه در سوره نور مرتبط باپوشش زنان:
"زنان سالخورده که انتظار زناشویی ندارند، اگر بدون خود آرایی، روپوشهای خود را از تن برگیرند، گناهی بر آنها نیست. ولی حفظ عفاف برای آنها بهتر است؛ و خدا شنوایی داناست" (آیه 60


این آیه رو هم اگه با دقت بخونیم می بینیم که تاکید بر آرایش و بدن هست و نه موی سر. میگه می تونن "روپوش های خود را از *تن* برگیرند. نمیگه می تونن "روسری" های خود رو در آورند. معنی اش این هست که پوشیدن مو جزو حجاب نبوده بلکه پوشاندن بدن و آرایش جز حجاب بوده. اگر غیر از این بود میگفت زنان پیر می توانند مو های خود را نشان دهند! و دوباره هم بر آرایش تاکید میکنه و میگه حتی زنان پیر هم نباید آرایش کنند. اصلا هیچ جا حرفی از پوشاندن مو نیومده.ـ


کسی در پاسخ من نوشت که:ـ


"
توي ترجمه آياتي كه آوردين زيور دكر شده بود كه بايد پوشيده بشه، و اينكه منظور از اين زيور همون موي زنه، چون مي دونين كه آرايش موي سر باعث زيبايي بيشتر مي شهو حكم زينت داره و احتمالا منظور اينه نه الزاما گردنبند يا وسيله ي زينتي
"


و پاسخ من این بود که:ـ
اتفاقا نکته حرف من این بود که این برداشت و تفسیر ماست نه حرف قرآن. البته نمیشه مطمن بود که منظور از "زیورآلات" چی بوده دقیقا، منتها اگر مو انقدر مساله مهمی بود و انقدر که مسلمان ها معتقدند که قرآن کامل ترین کتاب هست، پس چرا کتابی به این کاملی مسله به این "مهمی" (به اعتقاد خیلی از مسلمانها) رو مطرح نکرده اصلا؟! چرا صراحتا نگفته مو و گفته "زیورآلات" و چرا ما باید فکر کنیم که منظور مو بوده؟
یا باید قبول کنیم که قرآن کتاب کاملی نیست (چرا که حتی شرعیات خود اسلام رو هم توش صراحتا ذکر نکرده، بگذریم از مسایل "علمی" و اجتماعی که خیلی ها اعتقاد دارن قرآن بهترین منبع براشون هست!) و یا اینکه باید بپذیریم که چون نگفته موی خویش را بپوشانند، پس پوشاندن مو در قرآن نیست

در پاسخ این نکته هم که گفتید "آرایش مو باعث زیبایی زن میشه": نخست اینکه، پس اگر زنی موهایش را آرایش نکند می تواند روسری اش را بردارد؟ دوم اینکه، این مبحث زیبایی ریشه فرهنگی داره و در هر زمان و مکانی معیارهای زیبایی تغییر میکنه. مثلا تا پیش از اواخر دوره قاجار در ایران زلف پسران به اندازه زلف دختران زیبا قلمداد میشد و بسیاری از غزلهای عاشقانه پارسی در واقع در مدح مردان جوان زیبا رو و سیه گیسو هست و نه زنان (برخلاف تفسیرهای امروزی افرادی نظیر قمشه ای که دوست دارند معشوق در شعرهای فارسی رو همیشه زن تصور کنند و نتایج بی پایه اساسی بگیرند که در ادبیات فارسی "زن ناز میکند و مرد نیاز" و از این مهملات امروزی) پس بنابراین مردان جوان هم باید از مردان بزرگسال تر روسری سر میکردند در آن زمان!ـ
(این پاراگراف آخر روالان اضافه کردم. اون روز یادم نبود)

پاسخ ایشون:ـ

"
ه نظر من قرآ” كامله و علت اختلاف تفاسير از اون اختلاف در فرهنگه، و اصلا وجود پيامبر به خاطر همين تفاسير بوده و براي همين ما از احاديث هم كمك مي گيريم، توي يكي از جنگ هاي اسلامي زمان حضرت علي (ع) (البته مطمين نيستم ايشون يا خود پيامبر) مشكل همين بوده كه افرادي مثل معاويه مي گفتن ما فقط به قرآن استناد مي كنيم. در حالي كه قرآن در عين سادگي مختصر هم هست در بعضي موارد احتياج به تفسير داره و فكر مي كنم اين مساله كه منظور از اون زينت موي سر هست توي احاديث زياد اومده باشه، تا اونجا كه من مي دونم اشاره مستقيم به اون آيه خاص شده و نوع حجاب به صورت پوشاندن سر به جز گردي صورت و دست ها تا مچ اومده توي حديث خود پامبر (ص) يعني همه ممكنه دچار اشتباه از اين آيه بشن ولي حديثي هست كه اونو تفسير كرده، دقيقا هم در پي سوال يكي از اصحاب پيامبر بوده"

پاسخ من:ـ
آخه مسله پوشاندن موی سر که مسله پیچیده ای و غیر قابل درکی نبوده که قرآن بخواد طوری مطرحش کنه که نیاز به تفسیر و حرف و حدیث داشته باشه. مگه در زبان عربی لغتی برای مو نداشتن که یک کلمه بگه به زنان بگویید موهای خود را بپوشانند؟ پس قبول کن که قرآن کتاب کاملی نیست! مسله به این سادگی رو هم حواله کرده به حرف و حدیث.ـ
و در مورد حدیث،نکته اینجاست که تقریبا محاله صحت یک حدیث رو اثبات کرد.
در مورد اینکه نقش پیامبر شرح و توضیح قران بوده هم مورد دارم. بنظر من نقش پیامبر (همونطور که از اسمش میاد) ارسال قران به مردم و قانع کردنشون که این کتاب آسمانی هست بوده وگرنه این خدای "دانا و حکیم که بر همه چیز عالم است" چرا نکرده یک کتاب بنویسه که حد اقل افرادی که از هوش و فکر معمولی برخوردارند بتونن بازش کنن و ازش راهنمایی بگیرن؟
یا به عبارت دیگه، اصلا چرا قرآن فرستاده؟ یکدفعه میگفت برید از پیامبر بپرسید همه چیز رو و بعد از اون هم به احادیث روایت شده استناد کنید.ـ
یس اینکه یا این خدا اونقدر که خودش ادعا میکنه عالم و حکیم نبوده و یا اینکه این داستان تفسیر (حد اقل سر مسایل ساده شرعی، به مسایل پیچیده فلسفی کاری ندارم) از جعلیات تاریخ هست. همیشه وسیله ای بوده برای اینکه قشری (ملایان) دیگران رو کنترل کنند

No comments:

Post a Comment