Sunday, February 26, 2012

پاکسازی کبد و کیسه صفرا

پاکسازی کبد و کیسه صفرا یکی از مهمترین مهمترین کارهایی است که برای بهبود تندرستی خود می توانید انجام دهید. این پاکسازی نیاز به یک دوره شش روزه مقدماتی دارد، و اصل پاکسازی حدود 10 تا 16 ساعت طول می کشد. برای پاکسازی کبد و کیسه صفرا از سنگها و رسوبات صفراوی به مواد زیر نیاز دارید:

  1. شش لیتر آب سیب
  2. چهار قاشق غذاخوری نمک اپسوم خوراکی (سولفات منیزیم) که در سه لیتر آب حل شده باشد
  3. نصف لیوان (125 میلی لیتر) روغن زیتون که بدون حرارت تولید شده باشد
  4. 2/3 لیوان آب گریپ فروت تازه و یا مخلوطی از آب لیموترش تازه و آب پرتغال تازه
  5. دو عدد ظرف شیشه ای در دار (مثل ضرف مربا)
دوره مقدماتی

برای شش روز، روزی حداقل یک لیتر آب سیب بنوشید. اگر مایل باشید می توانید بیشتر از این نیز بنوشید. آب سیب حاوی اسید ملیک است که این اسید به نرم شدن سنگها/رسوبات صفرا کمک میکند. همچنین اسید ملیک باعث گشاد شدن مجاری صفراوی درون کبد میشود و این امر انتقال رسوبات وسنگها رو آسانتر میکند. بطور کلی نیز، آب سیب خاصیت پاکسازی قوی دارد. بعضی افراد ممکن است در روزهای اول دچار نفخ و یا حتی بیرون روی شوند. اگر با نوشیدن آب سیب دچار مشکل میشوید می توانید آب سیب را در آب حل کرده تا رقیق تر شود.

آب سیب را در طول روز به آرامی بنوشید و از نوشیدن آن همرا با غذا و یا بلافاصله پیش یا پس از غذا خودداری کنید (بطور کلی نیم ساعت پیش از غذا و دو ساعت و نیم پس از غذا هیچ نوشیدنی ننوشید، چرا که در هضم و جذب غذا مشکل ایجاد میکند). همچنین شبها از نوشیدن آب سیب پرهیز کنید. بخاطر داشته باشید که آب سیبی که می نوشید جایگزین آب خالص که هر فرد می بایست بین 6-8 لیوان هر روز بنوشد نیست، بنابراین به نوشیدن 6-8 لیوان آب خالص به روال معمول ادامه بدهید.

اگر امکانش را دارید بهتر است که از آب سیب اورگانیک استفاده کنید (چرا که سیبهای غیر اورگانیک حاوی مقایدر قابل توجه سموم شیمایی است)، اما برای منظور پاکسازی کبد، هر نوع آب سیب خالص کارساز است. بهتر است روزی چند بار دندانهای خود را مسواک بزنید و یا با محلول آب و جوش شیرین دهان خود را بشویید که اسید موجود در آب سیب به دندانهایتان آسیبی نزند.

رژیم غذایی در دوره مقدماتی پاکسازی

در طول دوره مقدماتی و روز پاکسازی از نوشیدن و خوردن آشامیدنیها و غذاهای سرد پرهیز کنید. بهتر از نوشیدنی های گرم و یا حداقل نوشیدنی هایی که دمای اتاق را دارند استفاده کنید. نوشیدنی ها وغذاهای سرد باعث انسداد مجاری کبدی شده و عمل دفع رسوبات و سنگها را مشکل می سازند.

همچنین در طول دوره پاکسازی از غذاها و آشامیدنی هایی که منبع حیوانی دارند (به استثنای عسل) پرهیز کنید. به عبارتی در این دوره باید رژیم غذایی "ویگن" داشته باشید. غذاهایی که منبع حیوانی دارند عبارتند از گوشت، ماهی، شیر، ماست، کره، تخم مرغ، خامه، روغن حیوانی ......).

همچنین از خوردن غذاهای سرخ کرده نیز پرهیز کنید.

از زیاده خوری نیز پرهیز کنید. (باید پیش از این که معده کاملاً پر شود دست از غذا کشید که معده بتواند به راحتی غذا را هضم کند. حداقل یک سوم معده باید همیشه خالی باشد).

بهترین زمان برای پاکسازی:

قسمت اصلی پاکسازی (یعنی روز ششم و هفتم) بهتر است در روز تعطیل باشد که زمان کافی برای استراحت داشته باشید و به دور از استرس باشید. گرچه پاکسازی را می توانید در هر زمانی انجام دهید، بهترین و موثرترین زمان برای پاکسازی روزی بین چهاردهم ماه و ماه نو است. دقت کنید که روز اصلی پاکسازی (یعنی روز ششم) مقارن با چهاردهم ماه نباشد چرا که در این شب بدن سخت تر مایعات خود را از دست میدهد. ایده آل ترین شب برای عملیات نهایی پاکسازی شب ماه نو است.

اگر از داروهای شیمایی استفاده می کنید:

در دوره پاکسازی از مصرف هرگونه دارو، ویتامین، مسکن و یا تزریقات خودداری نمایید مگر اینکه واقعاً ضروری و حیاتی باشند. باید در این دوره به کبد استراحت داد تا برای پاکسازی آماده شود (داروهای شیمایی به کبد فشار زیادی می آورند، و خود یکی از اصلی ترین عوامل انسداد کبدی و تولید سنگ هستند).

حتماً پیش و پس از پاکسازی کبدی باید رودهای خود را شستشو دهید:

صرفاً اینکه مزاج شما هر روز کار میکند به این معنی نیست که روده های شما تمیز هستند. تمیز کردن روده ها یکی دو روز پیش از پاکسازی کبد (و در بهترین حالت چند ساعت پیش از پاکسازی) باعث میشوند که سنگها و رسوبات سمی کبد بدون مانعی از روده های عبور کرده و از بدن دفع شوند. اگر این سنگها به ضایعاتی که به دیواره روده ها چسبیده اند بچسبند دوباره مواد سمی از طریق روده ها جذب خون میشوند و خود عامل بیماری و مسموم شدن خون و یا در بهترین حالت موجب حالت تهوع می شوند.

آب درمانی روده colonic hydrotherapy بهترین روش برای شستشوی روده است که در کلنیک های مخصوص زیر نظر متخصص انجام میشود. متاسفانه این دست کلنیک های در تمام کشورها (من جمله ایران) وجود ندارند. اگر دسترسی به این دست کلنیک ندارید، می توانید از روش کولیما برد استفاده کنید. کولیما برد را باید تهیه کرده و سپس در منزل از آن استفاده کنید. اگر امکان خرید کولیما برد را ندارید در انتهای این متن طریقه ساخت آن را می نویسم که بتوانید برای خود یک کولیما برد بسازید.

روز ششم:

در این روز، تمام آب سیب مربوط به این روز را (یعنی یک لیتر) یک جا در صبح مصرف کنید. می توانید بلافاصله پس از بیداری آب سیب را بنوشید. اگر دیدید گرسنه هستید می توانید یک صبحانه سبک، به عنوان مثال جو پخته گرم، بخورید. از خوردن شکر و سایر شیرین کننده ها، ادویه، شیر، روغن، کره، ماست، پنیر، تخم مرغ، آجیل، دونات، غذاهای سرد و موارد مشابه خود داری کنید. گزینه خوب دیگری برای صبحانه خوردن چند قلم میوه است.

برای نهار، سبزیجات پخته و یا پخارپز (بدون روغن و ادویه) همراه با برنج سفید پخته (بدون روغن) بخورید. تنها "ادویه" که به غذایتان می زنید نمک دریا باشد.

قویاً تاکید میشود که بویژه در این روز از هر گونه پروتین حیوانی، و از هرگونه روغن و چربی خودداری کنید و گرنه در هنگان شب دچار حالت تهوع خواهید شد.

پس از ساعت 1:30 بعد از ظهر از خوردن و نوشیدن (به استثنای آب) خود داری کنید و گرنه برای دفع سنگ با مشکل روبرو خواهید شد.

جدول زمانی زیر را مو به مو پیروی کنید!! (لطفاً خلاق نباشید!!) در ضمن توجه کنید که این ساعات بر اساس ساعت "قدیم" (یعنی ساعت بهار و تابستان) نوشته شده است. اگر در پاییزو زمستان پس از عقب کشیدن ساعت پاکسازی میکنید باید یک ساعت از این ساعت ها را کم کنید. مثلا اگر در ماه اسفند این پاکسازی را انجام میدهید، ساعت 10 در واقع ساعت 9 است).

عملیات نهایی
6pm: سه فنجان آب داخل یک پارچ یا یک بطری بریزید و چهار قاشق نمک اپسوم (سولفات منیزیم) را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا نمک در آب حل شود. این محلول را در چهار نوبت خواهید نوشید. قسمت اول (یعنی سه چهارم فنجان) از این محلول را همین الان (یعنی ساعت 6) بنوشید. توجه داشته باشید که این محلول بسیار تلخ است اینکه بهتر است بینی خود را گرفته و یک جا این محلول را سر بکشید. اگر نوشیدنش برایتان غیر قابل تحمل است چند قطره آب لیموترش در آن بچکانید. برای از بردن تلخی دهان می توانید پس از نوشیدن این محلول مسواک بزنید و یا دهانتان را با محلول جوش شیرین بشورید.

یکی از اصلی ترین کارهای نمک اپسوم این است که مجاری صفراوی را ریلکس میکند اینکه هنگام عبور سنگها مجاری منقبض نمیشوند و با عبور سنگها ممانعت نمیکنند بنابراین هن سنگها به راحتی دفع می شوند و هم شما دردی احساس نمیکنید. به علواه، نمک اپسوم باعث میشود که روده ها به کار بیافتند اینکه سنگها به دفع سنگها از روده ها نیز کمک میکند. اگر قادر به تحمل نمک اپسوم نیستید، می توانید از سیترات منیزیم استفاده کنید، گرچه کارایی نمک اپسوم را ندارد.

گریپ فروت و یا لیموترش و پرتقال را بیرون از یخچال بگذارید که از سردی اش کاسته شود.

8pm: دومین قسمت محلول نمک اپسوم را بنوشید (3/4 فنجان).

9:30pm: .اگر مزاجتان از پس از صرف نهار تا به الان کار نکرده است یک تنقیه انجام دهید

9:45pm: گریپ فروت و یا لیمو و پرتقال را به خوبی بشورید. آب آنها را بگیرید تا آنجا که 3/4 فنجان آب گریپ فروت و یا مخلوطی از آب لیموترش و پرتقال داشته باشید. آب بدست آمده را از صافی بگذرانید تا پرزی نداشته باشد. آب گریپ فروت (یا لیمو پرتقال) را داخل یک شیشه خالی مربا بریزید. نصف فنجان روغن زیتون را نیز به این آب مرکبات اضافه کنید. در ضرف را محکم ببندید و حدود بیست بار محکم ضرف را تکان دهید طوری که روغن و آب مرکبات کاملاً مخلوط شوند. ایده آلش این هست که این مخلوط را راس ساعت 10 شب (ساعت 9 شب به ساعت "جدید"




No comments:

Post a Comment