Saturday, March 31, 2012

زیربنای تندرستی کل نگر


این مطالب چکیده اطلاعاتی در مورد راههای تندرستی است که در ماههای اخیر پژوهش کرده ام. امیدوارم دیگران نیز بتوانند از این مطالب استفاده کنند.
غذاهای پراسس (فرآوری) شده
اولین گام بسوی سلامتی، ترک غذاهای پراسس شده است. غذای پراسس شده در اصطلاح به غذایی می گویند که در کارخانه به آن موادی افزوده شده باشد. گرچه خود عمل "پراسس" کردن به ذات خود غیر سالم نیست (در واقع هر نوع عمل آماده سازی، از جمله پخت و پز، پراسس کردن است)، اما شرکتهای صنعتی غذایی بطور معمول در طی پراسس کردن مواد غذایی، مواد شیمایی نیز به محصولات خود اضافه میکنند که این مواد اغلب برای کبد و سلامتی بسیار مضر می باشند. همچنین در خلال بسته بندی ها نیز مواد شیمایی دیگری از قبیل آلومینیوم و پلاستیک هایی که بی پی ای تولید میکنند به غذا افزوده میشود. به عبارتی یک پرس چلوکباب (اورگانیک) شاید به مراتب سالم تر از یک بسته غذای از پیش آماده شده "رژیمی" که در آمریکای شمالی فروش زیادی دارد باشد.
یکی از فراگیرترین و مضرترین مواد مصنوعیی که به بیشتر غذاهای پراسس شده اضافه میکنند ماده ای بنام منوسدیم گلوتیمیت (اِم اِس جی) می باشد.
MSG (Mono Sodium Glutamate)
امی اس جی ماده ای است که گرچه بطور طبیعی در بسیاری غذاها نظیر گوجه فرنگی، نوعی جلبک دریایی، قارچ، برخی از پنیرها، و غیره...وجود دارد و برای بدن ضرری ندارد، اما نوع مصنوعی آن (تهیه شده در کارخانه) بسیار برای بدن مضر می باشد. این ماده طعم غذا را بهتر کرده هم چنین اشتهای کاذب به همراه می آورد؛ از این رو شرکتهای غذاهای پراسس شده از این ماده شیمایی سمی در غذاهای خود استفاده میکنند. متاسفانه با فسادی که در وزارت کنترل غذا و دارو در آمریکای شمالی وجود دارد، شرکت های غول آسای غذایی وزارت کنترل غذا و دارو در کانادا و آمریکا را در این زمینیه به سکوت وا داشته اند بطوری که گزارشات رسمی ادعا میکنند این ماده ضرری برای سلامتی ندارد.این در حالی است که تحقیقات بیشماری توسط دانشمندان غیر وابسته(که برای تحقیق خود از دولت یا شرکتهای غذایی بودجه دریافت نکرده اند) نشان میدهد که "ام اس جی" خطر جدی برای سلامت مصرف کنندگان دارد..
استفاده از ام س جی می تواند یک یا چندین عارضه زیر را در بسیاری از مصرف کنندگان تولید کند:ـ
-میگرن
-تنگی نفس
-چاقی (من شخصاً فقط با قطع ام اس جی و سایر مواد شیمایی و گوشت در رژیم غذاییم در مدت سه ماه حدود 7 کیلوگرم کم کردم)
-ضایعات مغزی
پایین آمدن گستره تمرکز
-پایین ماندن ضریب هوشی (در کودکان)
-پایین آمدن قدرت حافظه
-آلزایمر
-درد مفاصل
-حمله قلبی
-دیابت
-تشنج
-سرگیجه
-بی خوابی
-اضطراب
-افسردگی
-سرطان
همچنین به خاطر داشته باشید که اغلب غذاهای "کم چربی" و "کم کالری" (منظور غذاهایی که بطور طبیعی کم چربی یا کم کالری هست نیست، منظور غذاهای آماده به اصطلاح "رژیمی" است) حاوی مقدار زیادتری از ماده ام اس جی هستند (این مسله شامل بیشتر شیرها و ماستهای کم چربی نیز می شود). دلیل افزودن ام اس جی به این نوع غذاها بخاطر جبران طعم از دست رفته این غذاهاست. از این رو، بر خلاف ادعای شرکتهای سازنده و باور عامه مردم، غذاهای "رژیمی" این چنینی بیشتر سبب چاقی می شوند تا لاغری (سوای ضررهای دیگری که برای بدن دارند)! از مصرف غذاهای آماده "رژیمی" به شدت پرهیز کنید.
همچنین پودرهای پروتین نیز حاوی ترکیبات ام اس جی می باشند.ـ
از آنجا که چند سال است متخصصان تغذیه سعی در آگاه کردن مردم در این خصوص داشته اند و بسیاری از مصرف کنندگان با خطرات ام اس جی آشنا شده اند و از خرید این محصولات خودداری میکنند، شرکتهای غدایی با استفاده از نامهای مستعار و اصطلاحات هم معنی اما به ظاهر متفاوت سعی در اغفال خریداران می کنند. از این رو، امروزه بجای نام ام اس جی نامهای متعدد دیگری، که لیست آن را در لینک زیر می توانید ببینید، بکار می برند. یک کپی از این لیست تهیه کنید و هنگام خرید با خود به فروشگاه ببرید و تنها پس از اینکه مطمن شدید محصول مورد نظر فاقد این ماده مضر است آن محصول را خریداری نمایید:
با تماشای این ویدیوها نیز می توانید اطلاعات بیشتری در مورد ام اس جی، خطرات آن، و راههای اجتناب از آن بدست آورید:
(این ویدیو شامل چند قسمت است. قسمت های دیگر را در یوتیوب جستجو کنید)
گوشت
گام دوم برای باز یافتن سلامتی به طرز اصولی و زیر بنایی، ترک یا حد اقل بطرز قابل توجهی کم کردن گوشت است. نتیجه یک تحقیق بیست ساله که بروی بیشتر از صدهزار نفر انجام شده نشان میدهد که برخلاف تصورات گذشته که گفته میشد مصرف کم گوشت قرمز بی ضرر و یا حتی 
لازم است،مصرف هر نوع و هر مقدار 
از گوشت قرمز خطر پیری زودرس و حتی مرگ نابهنگام را به طرز قابل توجهی بالا می برد. برای مطالعه گزارش این تحقیق روی این لینک کلیک کنید:(انگلیسی)
بنابراین اگر هنوز امکان پایان دادن به مصرف گوشت را ندارید، حداقل بجای گوشت قرمز از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید. (هرچند که گوشت مرغ و بوقلمون نیز خالی از ضرر نیستند چرا که اصولاً پروتین حیوانی وقتی پخته میشود ترکیباتی تولید میکند که بدن انسان قادر به هضم راحت آنها نیست و این خود منشا سموماتی میشود که به کبد فشار می آورد. ولی باز گوشت پرندگان به مراتب کمتر از گوشت قرمز ضرر دارد.)
در صورت استفاده از گوشت (و سایر فرآورده های حیوانی) حتماً تنها از محصولات اورگانیک استفاده کنید.
در دامدرای ها و مرغداری های صنعتی (حداقل در غرب) به حیوانات هورمون های رشد شیمیایی تزریق میکنند که این هورمون ها در بسیاری از افراد باعث چاقی شده و در همه افراد باعث بالارفتن سطح سموم در بدن میشود. نکته دیگر اینکه به دامها و طیور (و حتی ماهیهای پرورشی) به طور مداوم آنتی بیوتیک میدهند و این خود نیز هم باعث چاقی و هم باعث خستگی کبد در مصرف کننده این نوع گوشتها می شود.
نکته دیگر در مورد گوشتهای غیر اورگانیک این هست که این حیوانات تغذیه نامناسبی دارند. به عنوان مثال به گاوها و گوسفند ها بجای علف تازه (یا حداقل خشک) ذرت و سویا داده میشود (در بعضی موارد نیز لاشه حیوانات مریض مرده داده میشود!). سوای اینکه اصولاً گاو و گوسفند قادر به هضم مناسب غلات نیستند و این باعث مسموم شدن تدریجی گوشت آنها می شود، خود این غلاتی که به دامها در دامداری های صنعتی داده میشود مهندسی ژنتیک شده هستند که عوارض بسیار وخیمی در بدن انسان میگذارند (در مورد گیاهان مهندسی ژنتیک شده بعدا صحبت میکنم.)
نکته آخر این است که سوای این مسله که مصرف گوشت برای انسان مضر است، طریقه نگهداری از حیوانات در دامداری ها و مرغذاری های صنعتی به طریق بسیار غیر انسانی است و مصرف این قبیل گوشت ها و فراآورده های حیوانی عملی غیر اخلاقی نیز هست (با خرید از این شرکتها، خریداران مهر تاییدی بر اعمال غیر انسانی این شرکتها در برابر حیوانات می زنند). چند نمونه از اعمال وحشیانه که در دامداری و مرغذاری های صنعتی (در آمریکای شمالی و احتمالا سایر مناطق) اتفاق می افتد: جوجه خروسهای نژاد تخم گذار را زنده زنده در چرخ گوشت می ریزند، نوک مرغها را بدون بیهوشی قطع میکنند که دردی همیشگی برایشان می گذارد، مرغها را در فقس های تنگ روی هم انباشته میکنند بطوری که بسیاری مرغها در تمام طول زندگی خود حتی یک بار نیز نمی توانند بالهایشان را از هم باز کنند یا حتی یک قدم گام بردارند، مرغهای بیمار را گاه با لگد و ضربات کابل و چماق می کشند و گاه با پیچاندن گردنشان، خوکها را در آنچنان قفس های تنگی نگه میدارند که حتی امکان دراز کردن پاهایشان را نیز ندارند، دم و بیضه های آنان را بدون بیهوشی قطع میکنند، بچه خوکهای مریض را با کوبیدن روی میز می کشند و بدن نیمه جانشان را به سطل زباله می اندازند که به تدریج همراه با درد فراوان بمیرند (و در این حالی است که خوکها حیوانات بسیار باهوش و حساسی هستند)، گاوها و گوسفندان نیز وضعیتی بهتر از مرغها و خوکها ندارند، اکثر این حیوانات تا روز مرگشان هیچ وقت آفتاب را نمی بینند و از داشتن یک زندگی طبیعی که جوابگوی غرایزشان باشد محرومند. علاوه بر آن، بخاطر زجری که 24 ساعته در تمام طول عمر خود می کشند، بدنشان مملو از هورمونهای استرس است و این هورمون ها در گوشت و شیر و تخم مرغشان راه یافته و وارد بدن مصرف کنندگان نیز می شود. از این رو همراه با گوشت و شیر و تخم مرغ، مقدار قابل توجهی استرس نیز به بدن مصرف کننده وارد می شود.
در این ویدیو می توانید بیشتر با جنایات دامداری ها و مرغداری های صنعتی آشنا شوید:ـ
نتیجه گیری: گرچه گوشت (و کلاً پروتین حیوانی) برای انسان ضرردارد و ایده آلش این است که گوشت و لبنیات (بجز کره و خامه که فاقد پروتین هستند) را یک روز برای همیشه کنار بگذارید، اما از آنجا که میدانم این تصمیم برای بسیاری که سالها گوشت مصرف کرده اند آسان نیست، پیشنهاد میکنم که حداقل از گوشت مرغ اورگانیک استفاده کنید و به مرور میزان مصرف این گوشت را نیز کاهش دهید. مثلاً اگر در حال حاضر هر روز گوشت مصر ف میکنید، برای شروع مصرف خود را یک روز در میان کنید. بعد از مدتی، هفته ای دو بار، هفته ای یک بار و....
پس پروتین بدن از کجا تامین میشود؟
:این یک سوال رایج است ولی پاسخی بسیار ساده دارد
از همانجایی که گاو و گوسفند و اسب و فیل پروتین خود را تهیه کرده اند!
مگر خود گاو که گوشتش سرشار از پروتین است و یا اسب که عضلات قوی و در هم تنیده ای دارد، از منبع پروتین حیوانی استفاده کرده اند؟ بدن حیوانات گیاه خوار، از جمله انسان، بطور خودکار پروتین تولید میکند و پروتین خود را از منبع پروتین حیوانی تامین نمیکند. در واقع تنها قسمت ناچیزی از پروتین حیوانی در بدن انسان هضم می شود. از این روست که گوشت بیشتر از هر ماده غذایی دیگر محیط بدن را اسیدی (آماده برای بیماری های خطرناک) میکند.
طبیعت انسان گیاه خوار است (البته از آنجا که نزدیک ترین خویشاوند انسان، شامپانزه، حدود 10-15% از رژیم غذایی اش را گوشتهایی چون موش یا پرندگان کوچک تشکیل میدهند، شاید بشود انسان را نیز در آن حد "گوشت خوار" حساب کرد). کافی است دندانهای انسان را با دندانهای سایر حیوانات گیاه خوار وهم چنین حیوانات گوشت خوار مقایسه کنید و ببینید آیا دندانهای ما به گیاه خواران شبیه تر است یا به گوشت خوارنی نظیر سگ، گرگ، گربه، شیر،...به علاوه دستان انسان تکامل پیدا کرده اند برای چیدن میوه، نه شکار. حیوانات گوشت خوار، از سگ و گربه گرفته تا شیر و پلنگ و حتی عقاب چنگالهای تیز و قوی برای چنگ انداختن و نگه داشتن طعمه دارند، در حالیکه انگشتان بلند و ناخنهای ظریف انسان، مانند اقوام نزدیکش چون شامپانزه ها، اورنگوتان ها، و گوریل ها به منظور چیدن و حمل میوه و سایر گیاهان تعبیه شده اند. در حقیقت اگر با تکیه بر ابزار نبود، انسان نمی توانست حیوانات بزرگ هیکل را شکار بکند (نه دندانش را دارد، نه چنگالهایش را، و نه حتی پای دویدنش را!). نکته آخر اینکه، اگر طبیعت انسان واقعاً گوشت خوار بود، باید مانند سایر حیوانات گوشتخوار قادر به خورد گوشت خام بود. نه تنها برخلاف حیوانات گوشتخوار معده انسان اسیدها و آنزیمهای لازم برای کشتن باکتریهای موجود در گوشت خام را ندارد، بلکه دندانهای انسان حتی قادر به پاره کردن ران مرغ نپخته نیست در صورتی که یک سگ یا گربه به راحتی ماهیچه در هم پیچیده گاو را میشکافد و دندانهای قوی سگ، استخوان ران گوسفند را به راحتی خرد میکند. نکته دیگر که اغلب از آن غافلند این است که در طبیعت حیوانات گوشتخوار طعمه خود را لحظاتی پس از مرگ آن حیوان مصرف میکنند. به عبارتی گوشتی که مصرف میکنند کاملاً تازه (و نپخته) است. بر خلاف سلولهای گیاهی، سلول های حیوانی بلافاصله پس از مرگ حیوان می میرند و فوراً آغاز به فاسد شدن میکنند (سلولهای گیاهی تا چندروز زنده می مانند). به این دلیل دقایقی پس از مرگ حیوان، گوشتش حاوی سموم ناشی از فعالیت باکتری ها .برای تجزیه سلولهای مرده است

پس نیاکان ما که زندگی طولانی و سالمی داشتند در حالیکه گوشت مصرف میکردند چه؟

این سوالی است که در ذهن کسی که میداند تنها یک یا دو نسل پیش از ما به مراتب تندرست تر از ما بودند پیش می آید. این کاملاً درست است  که در نسلهای گذشته بیماریهای مزمن (مثال: رماتیسم، دیابت، سرطان، ناراحتی های قلبی و کلیوی،...) بسیار نادر بوده اند. در حدود صد سال پیش آنقدر مرگ بر اثر سکته قلبی کم اتفاق می افتاده که دانشکده های پزشکی برای تهیه جسد افرادی که بر اثر این بیماری نادر مرده باشند با مشکل روبرو بوده اند! هم چنین در حدود پنجاه سال پیش، بیماری های مزمن تنها 10% کل بیماری ها را تشکیل میدادند، در صورتی که امروزه 90% بیماری هایی که افراد با آن دست به گریبان هستند بیماری های  مزمن هستند (این آمار مربوط به آمریکای شمالی است). بنابراین با این قسمت بحث که ادعا میکند گذشتگان ما از ما به مراتب تندرست تر بودند  کاملاً موافقم. سوای این نکته (که اغلب مردم هم میدانند) که نسلهای گذشته فعالیت بدنی بیشتری داشتند و طی آن سموم بدن بهتر دفع میشده است، و حتی اینکه گوشتی که آنها مصرف میکردند گوشت اورگانیک پاستور (دامی که از علف تازه تغذیه کرده باشد) بوده پس به مراتب کیفیت گوشت بسیار بالاتر بوده،اما شاید مهمترین نکته که اغلب از آن  ناآگاه اند این است که بسیار بعید است که میزان مصرف گوشتشان  حتی نزدیک به میزان مصرف گوشت مردم امروزی بوده باشد. طبق تئوری (یا شاید بهتر باشد بگویم فرضیه؟) من، بیشتر مردم نسلهای پیشین توانایی مصرف گوشت به طور مداوم و روزمره را نداشتند. بیشتر به نظر می رسد که آنها تنها در جشن ها و سورهای خاص از گوشت تغذیه میکردند . دلیل این ادعای من این است که پیش از راه اندازی دامداری ها و مرغداری های صنعتی، خانواداه های روستایی گوشت شهرها و روستاها را تامین میکردند. تخمین من این است که هر خانواده نهایتاً 10-20 عدد مرغ، 4-10 عدد گوسفند، و شاید هم دو یا سه عدد گاو داشته بودند. با این تعداد دام تامین گوشت روزانه و یا حتی هفتگی برای یک خانواده 7-8 نفره غیر ممکن بنظر می رسد. آنها بیشتر از حیوانات خود برای تخم مرغ، شیر و لبنیات، پشم، کار در مزرعه و غیره استفاده میکردند تا کشتن آنها برای مصرف گوشت. این است که بسیار بعید میدانم مردم قشر متوسط و قشر پایین تر اصلاً امکان مصرف گوشت به طور مرتب را داشته بودند. در واقع، وقتی به این نکته توجه کنیم در می یابیم که رسم قربانی کردن (سوای نام و ادعای مذهبی که دارد) در عروسی ها، بازگشت از سفر دور، شفا یافتن، نذرها، و غیره در واقع جشن "گوشت خوران" مردمی بوده که به ندرت امکان مصرف گوشت پیدا میکردند. به عبارتی در این پیش زمینه (کانتکست) فرهنگی-اقتصادی  رسم قربانی کردن  معنی پراگمتیک (عملگرایانه؟) میدهد.  شاید از این روست که امروزه بسیاری با قربانی کردن حیوانات به این منظور ها مخالف هستند چرا که قربانی کردن حیوان در جامعه ای که هر روزه گوشت می خورد معنایی پراگمتیکی نمیدهد و از این رو امروزه برخی به این رسم عنوان  "خرافه" میدهند. ـ 


زمان و میزان غذا
سومین گام نظم بخشیدن به زمان و میزان غذا است؛ نه به خاطر صرفاً پیشگیری از چاقی، بلکه به خاطر زیربنای تندرستی. غذای به خوبی هضم نشده عامل تولید سم در بدن می باشد (تصور کنید به مدت 10-15 ساعت یک ظرف غذا، به ویژه حاوی گوشت، را در دمای 37-38 درجه (ماه تیر یا مرداد) خارج از یخچال بگذارید: غذا شروع به ترشیدن و گندیدن می کند). وقتی که غذا در در دستگاه گوارشی ما هظم نشده می ماند حالت ترشیدگی و فاسد شدن پیدا میکند و سموم حاصله از این فساد توسط روده جذب شده و وارد خون می شود. کبد که نقش تصفیه کننده مواد محلول در چربی در خون را دارد وادار به تصفیه خون از این آلاینده های سمی میشود. وقتی که این اتفاق هر روزه برای سالها تکرار میشود، کبد را فرسوده و باعث تشکیل رسوب در شیارههای کبدی میشود. این رسوبات میزان ترشح صفرا را کاهش داده و خود این کاهش ترشح صفرا عامل بسیاری از اختلالات و بیماری ها در بدن می شود. اینکه یکی از کلیدی ترین نکات برای نگهداری از تندرستی هضم خوب غذاست. برای هضم خوب غذا این نکات را بکار برید:
1- صبحانه باید پیش از ساعت 8 صبح صرف شود
2- نهار بین ساعت 12-1 (اسیدهای معده در این زمان در اوج فعالیت خود هستند)
3- شام پیش از ساعت 7 شب صرف شود (پس از ساعت 8 معده اسید لازم برای هضم غذا را ندارد و غذا نیمه هضم شده می ماند)
4- نیم ساعت پیش از غذا و دو ساعت و نیم پس از غذا آب و سایر مایعات مصرف نشود
5- مابین وعده های غذایی غذا مصرف نشود، بویژه دو ساعت و نیم پس از غذا
6- بیشتر از حداکثر ¾ حجم معده نباید غذا خورد. ¾ حجم معده هرکس تقریباً به اندازه دو مشت غذا هست (مشت خود فرد)
7- برای صبحانه و شام از غذای سبک استفاده شود
8- اصلی ترین و بزرگترین غذا باید در هنگام نهار مصرف شود زیرا قدرت هظم بدن در هنگام ظهر در بالاترین حد خود قرار دارد. (نمونه خوب برای نهار می تواند پلو خورش باشد. روی برنج یک قاشق کره اورگانیک یا روغن نارگیل آب کنید).
9- جویدن غذا از نکات بسیار مهم برای هظم خوب غذا است. سوای خرد شدن، غذا باید به خوبی با بزاق دهان آغشته شود.
10- در صورتی که وعده غذایی اتان شامل غذاهای خام و پخته می باشد اول غذاهای خام را مصرف کنید. در غیر این صورت معده قادر به هضم غذای خام نخواهد بود و دچار سوهاضمه میشوید.
11- در صورتی که وعده غذایی اتان شامل غذاهای مایع و جامد می باشد اول غذای مایع را صرف کنید مگر اینکه غذای جامد خام باشد. مثلاً اگر برای نهار، سالاد، سوپ و برنج دارید. اول سالاد، بعد سوپ و بعد برنج را میل کنید.
12- در محیطی آرام غذا میل کنید و.
13- در هنگام صرف غذا از دیدن تلوزیون یا گوش دادن به رادیو یا حتی موسیقی خود داری کنید. تمام توجه خود را باید به غذا بدهید
14- تمام حواس خود را به حسی که غذا در دهان شما می گذارد بدهید. سعی کنید با تمام وجود غذا را در دهان خود مزه کنید.
15- در میانه غذا بلند نشوید
16- غذا خوردن بهتر است حدود بیست دقیقه طول بکشد. کمتر از آن یعنی خیلی سریع غذا خورده اید و بیشتر از آن یعنی زیادی آرام و یا غیر پیوسته غذا خورده اید.
17- اگر پس از خوردن غذاهای نشاسه دار (مانند، نان، برنج، سیب زمینی،..) احساس میکنید که نیاز به خوراکی های شیرین نظیر شکلات، شیرینی، یا حتی چای و قهوه دارید، نشانه آمادگی شما برای ابتلا به بیماری دیابت و همچنین کم کاری کبد است. در این حالت در اولین فرصت به پاکسازی کبد خود اقدام کنید.
18- اگر امکانش را دارید، پیش از هر وعده غذا، یک قاشق غذاخوری ژل الوورا را در مقدار بسیار کمی آب حل کرده و بنوشید. (سوای خواص بیشمار الوورا، این گیاه باعث پاک سازی روده کوچک میشود و این هم به هظم غذا کمک میکند و هم میزان جذب مواد معدنی را بالا می برد.
19- 19-صبحها بلافاصله پس از بیداری یک لیوان آب گرم بنوشید. سپس یک نصفه لیمو در یک لیوان آب گرم دیگر بچکانید، یک قاشق مربا خوری عسل خام غیر پاستوریزه، و یک مقدار نمک دریا (تصفیه نشده) نیز به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید یک قاشق خاکشیر نیز به این مخلوط اضافه کنید. آب لیمو حل شده در آب، نه تنها به تمیز شدن کبد و کلیه کمک میکند بلکه دستگاه گوارش را نیز تمیز میکند. همچنین عسل خام سوای سرشار بودن از مواد معدنی، خواص ضد عفونی کننده دارد . نمک دریا در صبح باعث بالابردن میزان جذب مواد معدنی در بدن میشود. بهترین نوع نمک دریا نمک هیمالیاست که از کوههای همیالیا (که میلیونها سال پیش دریا بوده است) تهیه میشود. محققان کانادایی جدیداً به خواص بسیار قوی ضدسرطانی خاکشیر پی برده اند. همچنین، دانه های خاکشیر روده بزرگ را نیز پاکسازی میکنند. .
20- کسانی که کبد چرب دارند یک هویج رنده شده همراه با آبلیمو و روغن زیتون پیش از صبحانه میل کنند.
21- چند قاشق غذاخوری آب هویج تازه پیش از غذا نیز به کبد کمک میکند.
آب
شاید زیاده گویی نباشد اگر آب را بهترین و موثرترین دارو بنامیم. نوشیدن به اندازه و بجای آب از موثرترین پیشگیرها و درمان هاست. هر فرد بالغی باید روزانه بین 6-8 لیوان آب بنوشد.
توجه داشته باشید که هنگام صرف غذا، نیم ساعت پیش از غذا، و تا دو ساعت یا دو ساعت و نیم پس از غذا آب ننوشید. نوشیدن آب (یا سایر مایعات) همراه با غذا هضم غذا را درچار مشکل کرده و مانع جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا میشود. بهترین زمان ها برای نوشیدن آب بلافاصله پس از بیداری است (آب گرم بنوشید)، درست نیم ساعت پیش از صرف غذا و درست دو ساعت و نیم پس از صرف غذاست.
توجه داشته باشید که منظور از آب، آب خالص است. چای، قهوه، آبمیوه، و سایر مایعات رو جزو لیوان های آب روزانه اتان حساب نکنید. بوِیژه چای و قهوه خاصیت برعکس آب دارند. به عبارتی بیشتر موجب بی آبی سلولهای بدن می شوند تا آب رسانی. هر لیوان قهوه برای مثال، سه لیوان آب بدن را هدر میدهد. (در مورد دوغ یا جوشانده های مفید هنوز مطمن نیستم که آیا می شود جزو لیوانهای آب حسابشان کرد یا خیر.)
نکته مهم دیگر این است که اگر سالهاست به اندازه کافی آب خالص نمی نوشید، باید میزان مصرف آب را به تدریج بالا ببرید. کسی که سالها سلولهای بدنش با بی آبی دست و پنچه نرم کرده اند با نوشیدن مقدار زیاد آب بطور نابهنگام بیشتر به بدنش زیان می رساند تا سود. درستش این است که حدود نیم ساعت پس از نوشیدن هر لیوان آب ادرار تولید شود. اگر ادرار تولید نشد به معنی این است که بدنتان با کمبود آب مزمن همراه بوده است و نمی تواند از آبی که می نوشید به خوبی استفاده کند.
رنگ ادرار باید بسیار روشن باشد، اما هیچگاه نباید کاملاً بی رنگ مثل آب شود. وقتی که ادرار کاملاً بی رنگ شود دال بر مصرف بیش از اندازه آب دارد و در این حالت بدن مواد معدنی و املاح مفید را نیز از دست میدهد.
اگر در آمریکای شمالی زندگی میکنید به خاطر داشته باشید که آب لوله کشی حاوی مقدار بسیار بالایی از کلر و یا ترکیبات کلر هست. همچنین بخاطر راه یابی مواد محلول در فاضلاب ها به آب شهری، آبهای بیشتر مناطق در آمریکای شمالی (و شاید ایران نیز) حاوی بقایای دارو است (از داروی خواب آور گرفته تا هورمون استروژن و غیره). علاوه بر آن در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی، چین، هند، و انگلستان آب شهری حاوی ترکیبات بسیار سمی از فلوراید و حتی آرسنیک است که برخلاف ادعای دولت برای بدن بسیار مضر می باشند. توجه داشته باشید که فلوراید موجود در آب شهر، فلوراید طبیعی که در خاک و آب چشمه و حتی گیاهان است نیست. این ماده در واقع ترکیبی از فلوراید است و در اصل ضایعات کارخانجات کود و سم شیمایی است. دلیل افزودن آن به آب لوله کشی نیز به احتمال زیاد این است که صاحبان این دست کارخانجات محلی برای دفع زباله کارخانه خود نداشتند. طبق قوانین بین المللی اجازه ریختن این مواد سمی را در آب دریا نداشتند. همچنین اگر اقدام به تخلیه این مواد در زمین های اطراف کارخانه میکردند توسط مردم قربانی به دادگاه کشیده می شدند. از این رو با رشوه داده به یک سری دندانپزشک و به اصطلاح "دانشمند" اقدام به جعل این مطلب کردند که این فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و برای حفظ بهداشت عموم، ضایعات کارخانجات خود را به دولت آمریکا و کانادا فروختند! این در حالی است که مطالعات اخیر نشان داده تمامی ادعاها و حتی آمار و ارقامی که در مورد سلامت دندانهای افرادی که آب فلوراید دار نوشیده اند جعلی بوده است. به عنوان مثال، مردم ونکوور که آب شهری اشان هیچگاه فلوراید نداشته است از مردم تورنتو که نزدیک به سی سال است از آب فلوراید دار شده می نوشند دندانهای بهتری دارند.
از ضررهای فلوراید محلول در آب شهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-پایین آمدن سطح هوش در کودکان (بویژه در سه سال اول زندگی)
-پایین آمدن حافظه
-سنگ و رسوبات کبدی
-اختلالت کلیه
-ناراحتی های مغزی
ناراحتی های دستگاه عصبی
-بی خوابی
-درد مفاصل
-کمبود کلسیم و سایر مواد معدنی
کم کاری غده تیرویید (اتفاقاً در گذشته پزشکان به بیمارانی که از پرکاری غده تیرویید رنج می برند کمی فلوراید تجویز میکردند تا از فعالیت بیش از اندازه غده تیرویید آنها بکاهد. جالب است بدانید که میزان فلوراییدی که به افرادی که پرکاری غده تیرویید داشتند تجویز میکردند بسیار کمتر از میزان فلورایدی است که در آب شهری پیدا می شود!!)ـ
برای اطلاعات بیشتر در مورد فلوراید این لینکها را ملاحظه کنید:
حتماً یک فیلتر مناسب برای آب آشامیدنی خود تهیه کنید. اغلب فیلترهای موجود در بازار تنها کلر را میگیرند و فلوراید و سایر فلزات سنگین و همچنین داروها که در آب آشامیدنی شهرهای بزرگ یافت می شوند توسط فیلترهای معمولی تصفیه نمیشوند. من شخصاً از این وب سایت فیلتر تهیه کردم..http://www.berkeywaterfiltercanada.com/
البته کسانی که صاحب خانه هستند بهتر است یک
Water house treatment
تهیه کنند تا حتی دوش حمام نیز تصفیه شود. (تصفیه هایی که به دوشها وصل میکنند نه فلوراید را میگیرند نه کلرامین (در آب تورنتو بجای کلر کلرامین است). هر شرکتی که ادعا کرد فیلتر دوشی دارد که فلوراید یا کلرامین را فیلتر میکند دروغ میگوید. تصفیه این دو ماده زمان می برد و هیچ فیلتری نمیتواند آنها را بطور آنی تصفیه کند.)
آفتاب
در کنار آب، یکی از قوی ترین داروها و پیشگیری کنندها نور آفتاب است! نور آفتاب بهترین و مطمن ترین منبع برای تامین ویتامین دی که نقش عمده ای در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری های حاد و مزمن ، ازآنفولانزا گرفته تا سرطان، دارد".ـ
.روزی ده دقیقه بدون لباسی و یا روزی یک ساعت پیاده روی در آفتاب را در برنامه خود بگنجانید. هرچه میزان پوست تیره باشد میزان نیاز به آفتاب گرفتن بالاتر میرود چرا که پوست های تیره به خوبی پوست روشن نور خورشید را از خود عبور نمی دهند. دقت کنید که تا جایی آفتاب بگیرید که پوستتان سرخ نشود و به اصطلاح نسوزد. در ضمن، تا وقتی که تغذیه سالم دارید و بویژه از غذاهای پراسس (فرآوری) شده و گوشت پرهیز میکنید به هیچ عنوان نگران سرطان پوست نباشید چرا که نور خورشید به بدنی که محیط قلیایی دارد هیچ آسیبی نمی تواند بزند.
از استفاده عینکهای آفتابی نیز بجز در موارد بسیار ضروری خود داری کنید چرا که عینک آفتابی جذب ویتامین دی را با اختلال همراه میکند. اگر آفتاب چشمتان را شدیداً می زند تا آنجا که میتوانید از کلاه استفاده کنید. ـ
از کرمهای ضد آفتاب شیمایی خود داری کنید. وقتی که آفتاب شدید تر از آن است که پوستتان بتواند تحمل کند (پوست را می سوزاند) از کرمهای طبیعی که می توانید از مغازه های اورگانیک بخرید استفاده کنید. ـ
خواب
خواب کافی و به موقع نقش کلیدی در سلامتی و بالا بردن سیستم ایمنی بدن دارد. بیشتر افراد به حدوداً 8 ساعت خواب نیاز دارند (بسته به سن و نوع بدن و حتی فصل میزان خواب می تواند کمتر یا بیشتر باشد). عمیق ترین خواب که خستگی را از بدن خارج کرده و سلولهای بدن را ترمیم میکند دو ساعت پیش از نیمه شب اتفاق می افتد. اینکه سعی کنید حتماً دو ساعت پیش از نیمه شب (در بهار و تابستان پیش از ساعت 10 و در پاییز و زمستان که ساعتها را عقب میکشند پیش از ساعت 9) به خواب روید.
نکته مهم دیگر آنکه، کبد ساعت 10 شب (دو ساعت پیش از نیمه شب) فعالیت شدیدی برای تصفیه خون و تولید صفرا میکند. اگر در این زمان بیدار باشید فعالیت کبد مختل شده و کبد نمیتواند به وظایف خود به خوبی برسد.همچنین صبحها باید پیش از طلوع آفتاب بیدار شوید تا نور صبحگاهی را ببینید. دیدن نور صبحگاهی (شفق) تولید سروتونین (هرمون نشاط بخش) را بالا می برد. در ضمن، هورمون سروتونین و هورمون ملاتونین (هورمون خواب) دو روی یک سکه هستند و هرچه میزان هورمون سروتونین بالا رود میزان هورمون ملاتونین نیز بالاتر رفته و باعث می شود شبها بهتر بخوابید. بنابراین دیدن طلوع خورشید به خواب عمیق شب کمک میکند.
نکته مهم دیگر این است که در اتاق کاملاً تاریک باید بخوابید. به پنچره ها پرده کلفت نسب کنید و تمام درزها را بپوشانید. در طول شب حتی نور ساعت نیز در ترشح هورمون ملاتونین (و در نتیجه سروتونین روز بعد) اختلال ایجاد میکند. حتی اگر نیمه شب مجبور به بیدار شدن و استفاده از دستشویی شدید سعی کنید چراغی روشن نکنید. تاریکی مطلق در زمان خواب بسیار در سلامتی تاثیر دارد.
یک ساعت پیش از زمان خواب از استفاده از لوازم برقی همچون کامپیوتر، تلوزیون، تلفن و غیره خود داری کنید (فکر نکنم چراغ روشن ایرادی داشته باشد)ـ
سعی کنید از حدود ساعت 6 عصر به بعد فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. با کاهش فعالیت به بدن پیام میدهید که خود را آماده خواب و استراحت کند. همچنین ورزش کردن پس از غروب آفتاب برای سلامتی مناسب نیست. ـ
پی هاش خون
پی هاش خون به میزان قلیایی یا اسیدی بودن خون گفته می شود. خون انسان سالم اندکی قلیایی است. هنگامی که محیط بدن اسیدی میشود (پی هاش اسیدی در واقع یعنی وجود سموم در خون و بافتهای بدن)، مقاومت بدن در برابر ویروسها و همچنین سلولهای سرطانی پایین آمده و فرد در معرض ابتلا به بیماری قرار میگیرد. میزان پی هاش بدن بستگی مستقیمی به محیط زیست و همچنین تغذیه فرد دارد.
لیست غذاهایی که پی هاش بدن را اسیدی یا قلیایی میکنند را در این لینکها مشاهده کنید. بطور کلی انواع گوشتها، پنیر، و شکر محیط بدن را به شدت اسیدی میکنند و در عوض گیاهان و میوه ها محیط بدن را قلیایی میکنند. آجیل ها و کره کمی خاصیت اسیدی کننده دارند و خوردن آنها باعث ایجاد تعادل بین اسید و باز در بدن میشود، چون نهایتاً هدف ایجاد تعادل است. قلیایی بودن بیش از اندازه خون نیز سالم نیست.
برای اندازه گیری میزان پی هاش بدن خود می توانید از پی هاش تیپ استفاده کنید. این تیپ ها در اینترنت و همچنین فروشگاههایی که مواد غذایی اروگانیک می فروشند قابل تهیه می باشند (حدود 10$ هستند).ـ
روغن نارگیل
بهترن روغن گیاهی برای پخت و پز روغن نارگیل است. دقت کنید که حتماً این روغن "تصفیه نشده" و "روغن گیری سرد" (بدون تولید حرارت تولید شده باشد) باشد.
Unrefined: تصفیه نشده
Cold pressedروغن گیری سرد:
یا
Expeller extract
روغن نارگیل باعث پاکسازی روده بزرگ، قلیایی شدن خون، پایین آوردن کلسترول بد خون (و بالا بردن کلسترول خوب)، و کاهش حمله قلبی میشود. همچنین از بروز کیست در زنان جلوگیری میکند و برای کم کاری غده تیرویید (اختلالی که میلیون ها نفر در آمریکای شمالی به آن دچارند بدون اینکه خود بدانند) مفید است. روغن نارگیل هضم بسیار آسانی دارد، و تنها روغنی است که برای هضمش نیازی به صفرا نیست؛ از این رو برای افرادی که از حملات سنگ صفرا رنج می برند مناسب است. تمامی گروههای سنی می توانند از این روغن استفاده نمایند. بزرگسالان می توانند آزادانه تا روزی سه قاشق و نیم از این روغن استفاده کنند بدون آنکه نگران اضافه وزن باشند (در واقع این روغن به کاهش وزن کمک میکند).
کره
برخلاف تصور عموم، تنها لبنیاتی که برای بدن انسان بسیار مفید است کره می باشد، به شرطی که اورگانیک باشد. کره به جذب کلسیم، استحکام دندانها و استخوانها، و همچنین به هضم نشاسه کمک میکند (به همین دلیل ایرانیان قدیم روی برنج خود کره یا روغن زرد آب میکردند). بهتر است که یک قاشق مرباخوری کره روی برنج یا سبزیجات پخته خود بریزید. (به خرافات امروزی غربی که کره را عامل چاقی، بالا رفتن کلسترول و ناراحتی های قلبی فرض میکنند توجه نکنید. البته زیاده روی در هیچ چیز، حتی آب خوردن درست نیست.)
Ghee غی
غی، نوعی روغن که با آب کردن کره درست میشود، از کره نیز مفید تر است. طرز تهیه غی را در اینترنت(بخصوص یوتیوب) جستجو کنید. کاملا مطمن نیستم اما گمان میکنم غی همان "روغن زرد" ایرانی (که روغن کرمانشاهی مرغوب ترین نوع آن بود) است.
یکی از چندین خاصیت مهم غی استحکام دندانها و استخوان هاست. (در این باره سعی میکنم بعداً بیشتر بنویسم.)
حال که صحبت از روغن جات شد، این چند نکته را نیز یاد آوری میکنم:
از مصرف هرگونه روغن تصفیه شده و یا روغن های گیاهی که با تولید حرارت به دست می آیند به شدت پرهیز کنید (به عنوان مثال، روغن نارگیل یا کنجد را از مغازه های چینی که روغنهای ارزان قیمت می فروشند نخرید. این روغن ها تصفیه شده و با تولید حرارت به دست آمده اند).
همچنین از مصرف روغن ذرت، کنولا، و سویا نیز پرهیز کنید. این سه گیاه جزو گیاهانی هستند که درصد نمونه های مهندسی ژنتیکی شده در میانشان بسیار بالاست (بویژه سویا). گیاهان مهندسی ژنتیکی شده به اندام های مهم بدن، از جمله کبد، آسیب شدیدی می زنند. در موشهای آزمایشگاهی نیز مشاهده شده است که پس از دو نسل باعث نازایی می شود.
از مصرف روغنهای تصفیه شده خود داری کنید.
روغن زیتون را برای پخت و پز استفاده نکنید چون روغن زیتون در دمای بالا مواد سمی تولید میکنند.
(Goji fruit) میوه گوجی
میوه گوجی میوه ای است شبیه و هم اندازه ذغال اخته. این میوه در کوههای هیمالیا می روید و گفته میشود از مفیدترین میوه ها در دنیا است. توصیه میشود روزانه یک مشت کوچک (بین 10-30 گرم) از این میوه که می توان به صورت خشک شده از فروشگاههای اورگانیک تهیه کرد را مصرف کنید. مزه آن شیرین بوده و طعمی بین گیلاس خشک شده و توت خشک میدهد. (البته اگر در ایران هستید، شاید بتوانید انار را جایگزین این گوجی بکنید) .
الوورا (Alo Vera)
الوورا گیاهی است شبیه گلدان آپارتمانی "شاخ بزی". داخل برگهای آن ژلی است که این ژل بسیار برای بدن مفید است. این گیاه سرشار از اغلب ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن است. یک قاشق غذا خوری از این ژل را پیش از غذا (شکم خالی) صرف کنید. اگر امکان مصرف این ژل را در پیش از تمام وعده ها ندارید، حداقل صبح پیش از صبحانه یک یا دو قاشق میل کنید.
اگر در آمریکای شمالی زندگی میکنید، توجه داشته باشید که بهترین کمپانی تولید این محصول کمپانی
Lily of the Desert
است. به کیفیت محصول سایر کمپانی ها به راحتی اعتماد نکنید.
شیر بادام
بهترین جایگزین برای شیر دام شیر بادام است. گرچه شیر غیر پاستوریزه برای بدن انسان قابل هضم و مفید می باشد، شیر پاستوریزه (حتی اورگانیک) قابل هضم نبوده و مطالعات اخیر نشان میدهد که سرطان زا است. اینکه از مصرف شیر پرهیز کنید. بهترین جایگزین برای شیر، شیربادام تازه است که به راحتی در منزل قابل تهیه میباشد.
دوازده عدد بادام خام (غیر پاستوریزه) را درظرف کوچکی ریخته و روی آن آب جوش بریزید. بعد از مدتی که پوست آن نرم شد، پوست بادمها را بگیرید. بادمها را با یک تا سه لیوان اب (بستگی به این دارد که بخواهید شیر غلیظ باشد یا رقیق) در مخلوط کن ریخته و به مدت پنج دقیقه مخلوط کنید. می توانید یک تا سه قاشق عسل یا زایلاتول نیز به این مخلوط اضافه کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید مقداری وانیل نیز برای طعم بهتر اضافه کنید (دقت کنید وانیل طبیعی باشد). شیربادام را بهتراست بلافاصله بعد از تولید مصرف کنید (یا نهایتاً در ظرف چند ساعت). می توان آن را خالی نوشید و یا بجای شیر با برشتوک (سیریل/کورن فلکس، ...) مخلوط کرد. این شیر گیاهی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مغذی است. از نوشیدن شیر سویا (وکلاً مصرف هرگونه سویا) خودداری کنید.
سویا
اولاً بیش از 96% سویاهایی که در بازارهای آمریکای شمالی هستند همه مهندسی ژنیتکی شده هستند و خود این بهترین دلیل برای اجتناب از سویاست. اما مشکل سویا به اینجا ختم نشده چرا که اصولاً ذات سویا برای بدن انسان ساخته نشده و در بدن انسان تولید سم میکند. تنها مدل سویای مناسب برای انسان، مدلی که بطور سنتی در ژاپن تهیه میشود و آن سویای تخمیر شده است. تخمیر سویا حدود 4 الی 5 سال طول می کشد و حتی در آن صورت نیز، مقدار بسیار کمی از این غذا باید مصرف شود. بنابراین از نوشیدن شیر سویا و یا سایر محصولاتی که با سویا درست می شوند خودداری نمایید.

مواد معدنی
تقریباً تمام افراد در دنیای امروز دچار کمبود مواد معدنی هستند. این مسله حتی شامل افراد گیاه خوار و سالم خوار نیز میشود. یکی از دلایلی که مردم امروزی فقر مواد معدنی دارند این است که خاک زمین های زراعی پس از قرن ها استفاده با کمبود مواد معدنی روبرو شده اند و این مسله باعث می شود که گیاهانی که در این زمینها می رویند به اندازه کافی مواد معدنی از خاک نگیرند. برای جبران این مسله توصیه میشود که از سوپلیمنت (غذای کمکی) مواد معدنی استفاده شود.
استفاده از الکل، قهوه، و شکر، و همچنین رژیم های بدون چربی به این فقر مواد معدنی دامن می زنند.
نکته بسیار مهم در این رابطه این است که قرصهای رایج در داروخانه مانند قرص زینک، قرص منیزیم، و غیره نه تنها به خوبی جذب بدن نمی شوند، بلکه می توانند بسیار خطرناک نیز بوده و باعث ناراحتی های قلبی و یا کلیوی شوند. سوپلیمنت مواد معدنی باید یونیزه و به صورت محلول باشد. روزی ده تا بیست قطره از این محلول را در آب یا نوشیدنی های دیگر بریزید و میل کنید.
نام سوپلیمنتی که من استفاده میکنم:
Health Solute ions
Concen Trace
این محلول از دریاچه نمک یوتا تهیه شده و چون مواد معدنی آن بصورت یون هستند (آنگونه که در گیاهان یافت می شوند) به راحتی جذب بدن شده بدون اینکه برای بدن مشکلی ایجاد کنند.
تجربه شخصی: این محلول طعم بسیار قوی و ناخوشایندی دارد. حتی دو سه قطره در آن در یک لیوان آب طعم آب را دگرگون میکند. بهتر است آن را در آب میوه یا نوشیدنی که طعم غلیظی دارد بریزید. من شخصاً ده قطره از آن را در شربت آب لیم- عسل-الوورا-خاکشیر-نمک هیمالیای صبحم می ریزیم (اتفاقاً طعم شربت را بهتر میکند).
نمک
نمک از آن اقلامی است که به شدت مورد سوتفاهم واقع شده است. بعضی مطالعات بر این امر تاکید دارند که مصرف نمک باعث بالارفتن فشار خون و ناراحتی های قلبی و کلیه می شود و برخی دیگر از مطالعات اخیر نشان میدهند که اتفاقاً افرادی که کم نمک مصرف میکنند بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار میگرند. نکته ای که اغلب این محققان به آن بی توجه هستند این است که تمام نمکها با هم مساوی نیستند!! در واقع دو نوع اصلی نمک طعام داریم:
نمک دریا که به صورت طبیعی تولید میشود
نمک سفره/میز که به صورت مصنوعی در کارخانه با ترکیب مواد شیمایی کلر و سدیم تولید میشود
نمک دریا بسیار برای بدن خوب و حیاتی است، و نمک سفره (حتی به میزان کم) بسیار برای بدن و خطرناک است!
در هنگام تهیه نمک دریا نیز توجه داشته باشید که نمک تصفیه نشده باشد.
بهترین نوع نمک دریا نیز نمک هیمالیا است. همچنین نمک سلتیک نیز از انواع مرغوب نمک دریا می باشد.
توجه داشته باشید نمک نباید به صورت خشک مصرف شود (مثلاً کف دست بریزید یا به ماده غذایی خشک بزنید). نمک باید با رطوبت میوه یا غذا کاملا مخلوط شود.
در حدی در غذا نمک بریزید که غذا لذیذ شود اما شور نشود.
برای اطلاعات دقیق تر لطفاً این مقاله را مطالعه فرمایید:ـ
شکر
یکی از بدترین مواد غذایی که می توانید استفاده کنید شکر است. شکر چه سفید و چه سرخ/قهوه ای برای بدن مضر است. شکر هم باعث اسیدی شدن بدن میشود (بنابراین شرایط بدن را برای میزبانی ویروسها و سلولهای سرطانی آماده میسازد) هم مقاومت بدن را در برابر انسولین بالا برده و شرایط را برای ابتلا به دیابت آماده میکند. همچنین شکر به دندانها آسیب می زند. بدتر از شکر البته شیرین کننده های شیمایی که در نوشیدنی های "رژیمی" ریخته میشوند هستند. این شیرین کننده های رژیمی به سلولهای مغزی حمله کرده و در مغز حفره ایجاد میکنند (و در دراز مدت اتفاقاً باعث چاقی میشوند چرا که در کار کبد اختلال ایجاد میکنند).
موارد زیر جایگزین سالم برای شکر هستند که نه تنها برای بدن ضرر ندارند
که خود دارای خواص مفیدی برای بدن هستند
Xylitol
1- زایلاتول:شبیه شکر سفید است و مزه ای شبیه به خاک قند می دهد. برای دندانها بسیار مفید است و از پوسیدگی دندان جلولگیری میکند و در مواردی حتی پوسیدگی های سطحی دندان را ترمیم میکند. همچنین به قلیایی شدن محیط بدن کمک میکند.
Stevia
2- ستیویا: گیاهی علفی است که مردم آمریکای جنوبی برای هزاران سال از آن به عنوان شیرین کننده استفاده میکردند. این گیاه 600 برابر شکر شیرین است. خاصیت قوی قلیایی کننده دارد و همچنین فشار خون و میزان قند خون را تعدیل میکند. بعضی از مدلهای آن به مذاق بعضی از افراد کمی تلخ بنظر میایند.
3- عسل، به میزان کم
4- مالت جو،به میزان کم
5- شیره چنار یا انگور، به میزان کم
6- ملاس
دانه چیا (chia seeds)
این دانه که تقریباً اندازه کنجد است از مغذی ترین مواد غذایی جهان بشمار میرود. تنها سه انس و نیم از این دانه:ـ
  • بیشترین میزان امگا 3 را دارد (در واقع سه انس و نیم این دانه به اندازه 28 انس ماهی سمن امگا 3 دارد).ـ
سه برابر یک لیوان شیر کلسیم دارد.ـ
بیشتر از یک فنجان سویا و لوبیا قرمز پروتئن دارد.ـ
سه برابر یک فنجان اسفناج آهن دارد.ـ
به اندازه یک موز و نیم پتاسیم دارد.ـ
هفت برابر یک پرتغال ویتامین سی دارد.ـ
سه برابر بلوبری وانتی اکسیدان (تقویت کننده سیستم ایمنی بدن) دارد.ـ
منبع بسیار عالی برای ویتامین ب است.
همچنین دانه چیا برای افراد دیابتی بسیار مفید است چرا که قند خون پس از مصرف غذا و انسولین را را تعدیل میکند. همچنین فشار خون بالا را کاهش میدهد (در واقع تعدیل میکند) و رقیق کننده خون است. ـ
دانه چیا را می توانید در سالاد، برشتوک، نوشیدنی ها، و یا نان و شیرینی که در منزل می پزید بریزید.
اگر در کانادا زندگی میکینید دانه چیا را می توانید از باک بارن خریداری کنید. البته در فروشگاههای اورگانیک نیز این دانه را به صورت فله ای و بسته بندی شده می فروشند (نمیدانم چقدر مصرف اورگانیک آن اهمیت دارد
زردچوبه
زردچوبه خاصیت معجزه آسایی در پیشگیری و حتی درمان سرطان دارد. این ادویه که خوشبختانه در آشپزی ایرانی جای دارد، خواص ضد التهابی قوی دارد از این رو برای درد مفاصل و رماتیسم نیز بسیار موثر است (برخی ادعا میکنند که حتی از داروهای شیمایی نیز موثر تر است).همچنین این ادویه خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی، و ضد قارچی نیز دارد. همچنین احتمال می رود که زردچوبه در پیشگیری و حتی درمان سرطان روده بزرگ نیز موثر باشد.
به غذای خود به میزان دلخواه زردچوبه اضافه کنید فقط توجه کنید که زردچوبه نباید بیشتر از چند ثانیه سرخ شود چون نه تنها خواص خود را از دست میدهد بلکه سرطان زا نیز میشود! این است که احتیاط بهر آن است که زردچوبه را اصلاً سرخ نکنید. ـ
اورگانیک
متاسفانه محصولات اورگانیک گرانتر از محصولات غیر اورگانیک می باشند، اما با وجود این اختلاف قیمت باز عاقلانه تر این است که تا جای ممکن از محصولات اورگانیک استفاده کنیم. سموم و سایر فرآورده های شیمایی که امروزه به گیاهان می زنند نه تنها کیفیت غذایی گیاهان را پایین می آورد، خود منبع مهمی برای مسمویت بدن و خستگی کبد (و در نتیجه سایر بیماری های مزمن) می باشند. علاوه بر این، سموم شیمیای به محیط زیست و حیاط وحش نیز آسیب جدی می زنند که با دید گشاده تری در می یابیم این آسیبها همه دوباره به خود ما و فرزندان ما باز میگردند.
برای آنها که درآمد پایینی دارند تهیه تمام مواد غذایی بصورت اورگانیک عملی نیست. در این صورت، به افراد توصیه میشود حد اقل میوه و سبزیجاتی که بطور معمول میزان بیشتری سموم شیمایی دریافت میکنند را بصورت اورگانیک خریده و محصولاتی که یا پوست بسیار زخیمی دارند (مانند نارگیل، موز، آناناس، آواکادو...) به این شرط که سم سیستماتیک به درخت زده نشده باشد، به عبارتی سم به خورد درخت نرفته باشد) یا اصولاً به آنها سم چندانی زده نمی شود (مانند پیاز، نعنا، جعفری، گشنیز، بروکلی، اسپراگوس، انبه، گوجه فرنگی، کلم ...) را بصورت عادی (غیر اورگانیک) تهیه کنند.
محصلولاتی که حتماً باید اورگانیک تهیه شوند:
میوه ها:
سیب
هلو
شلیل
انگور
توت فرنگی
بلوبری
گلابی
گیلاس
سبزیجات:
اسفناج
کرفس
لوبیا سبز
فلفل دلمه ای
کاهو (البته در صورت کندن چند لایه برگ خارجی شاید بشود از کاهوی غیر اورگانیک مصرف کرد)
سیب زمینی (اگر غیر اورگانیک است حتماً پوستش را بگیرید، اما بطور کلی پوست سیب زمینی خاصیت دارد.)

بطور کلی، میوه و سبزیجاتی که پوستی زخیم دارند و پوستشان خرده نمیشود، درصد کمتری از سموم را جذب میکنند. همچنین سبزیجاتی که عطر تندی دارند (نظیر نعنا، پونه، جعفری، ...) نیز معمولاً نیازی به سم ندارند چرا که عطر تندشان شته ها را دور میکند.ـ
برای دیدن لیست کامل تر، و دیدن رتبه مواد شیمایی آلاینده در محصولات روی لینک زیر کلیک کنید:ـ

همچنین محلول هایی وجود دارند که سم روی میوه جات و سبزیجات را تا حد زیادی می شورند. البته این اسپری ها برای محصولاتی که آلوده به سم سیستماتیک هستند تاثیری ندارند. این محلول ها ساخته شده از اسید استیک (سرکه) و آب اکسیژنه هستند. از میزان درصد هرکدام بی اطلاعم (اگر درصدش را پیدا کنید می توانید خود در منزل این ماده را تولید کنید).ـ

چند فروشگاه معروف برای تهیه فرآورده های اورگانیک: ـ
من شخصاً بیشتر از
Essence of Life
خرید میکنم. میوه و سبزیجات را اما بیشتر از فروشگاه
Big Carrots
می خرم چرا که تنوع میوه و سبزیجات بسیار بیشتری نسبت به "اسانس آو لایف" دارد. در ضمن، فروشگاه "بیگ کروتس" کتاب و دی وی دی های مربوط به تغذیه و سلامت نیز می فروشد. اما در کل قیمت های فروشگاه "اسانس آو لایف" را مناسب تر دیدم.
البته از اواخر بهار تا اواسط پاییز (تقریباً ازژوئن تا نوامبر) برای خرید میوه و سبزیجات بهتر است به بازار روز که در پارکهای مختلف شهر برپا میشود مراجعه کرد. یک نکته بسیار مهم در مصرف میوه و سبزیجات این است که هرچه تازه تر باشند خاصیت بیشتری دارند چون آنزیم های آنان "زنده" است. بسیاری از میوه ها و سبزیجاتی که از فروشگاه می خریم، حتی محصولات اورگانیک، روزها بلکه هفته ها از زمان چیدنشان میگذرد و در واقع گیاهان "مرده" هستند که ارزش غذایی بسیار کمتری نسبت به گیاهان تازه چیده شده دارند. اینکه تا جایی که می توانید از محصولات محلی و بومی شهر یا روستای مورد اقامت خود استفاده کنید (سوای اینکه خرید از محلی ها اقتصاد محلی را نیز تقویت میکند و از نظر سیاسی نیز صحیح تر است: دست کورپریش های غول آسا رااز سیاست کوتاه ترمیکند).ـ
این لیست بازار روزهای تورنتو هستند. در انگلیسی به این بازار روزها
Farmer Markets
میگویند. می توانید لیست بازار روزهای شهرهای دیگر را در گوگل جستجو کنید: ـ
میگویند. می توانید لیست بازار روزهای شهرهای دیگر را در گوگل جستجو کنید: ـ
برای پیدا کردن گوشت و لبنیات اورگانیک در اونتاریو:
همچنین در کنزینگتون مارکت چند قصابی وجود دارد که گوشتهای بدون هورمون و بدون انتی بیوتیک می فروشند.

با این پاراگراف کوتاه خاتمه میدهم که
لاغری نباید هدف باشد چرا که چاقی ریشه اصلی بیماری نیست، چاقی خود معلول و نشانگر بیماری است. هدف تندرستی است؛ بدن تندرست وزنی متعادل دارد. اگر این مطلب را به درستی درک کنید، معنی واژه "کل نگر" (فارسی هولستیک) را گرفته اید! ـ
منابع:
Timeless Secret of Health and Rejuvenation, Andreas Moritz
The Amazing gallbladder and Liver Flush, Andreas Moritz


No comments:

Post a Comment