Friday, July 24, 2009

ايرنا و ايتارتاس تفاهم نامه همكاري امضا كردند


فرهنگي. روسيه. ايرنا. ايتارتاس

مسكو- تفاهم نامه جديد همكاري ميان خبرگزاري جمهوري اسلامي و خبرگزاري ايتارتاس روز چهارشنبه با حضور محمد جعفر بهداد و ويتالي ايگناتنكو مديران اين دو خبرگزاري در محل خبرگزاري ايتارتاس امضا شد.

به گزارش ايرنا از مسكو، اين تفاهم نامه همكاري داراي ‪ ۱۴ماده است كه بر اساس آن دو طرف همكاري‌هاي خود را در زمينه مبادله اخبار و تجربيات و نيز ارائه تسهيلات فني براي دفاتر يكديگر در تهران و مسكو گسترش مي‌دهند.

مديران عامل دو خبرگزاري در جريان امضاي اين تفاهم نامه كه با حضور سيد محمود رضا سجادي سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه و نيز جمعي از مديران و معاونين ايتارتاس صورت گرفت، ابراز اميدواري كردند با امضاي اين تفاهم نامه همكاري‌هاي دو كشور بيش از پيش گسترش يافته و زمينه را براي افزايش همكاري‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ميان ايران و روسيه فراهم آورد.

بر اساس اين تفاهم نامه همكاري ، ايتارتاس موافقت مي‌كند كه سرويس خبري ملي خود به زبانهاي انگليسي و روسي را در اختيار دفتر ايرنا در مسكو و دفتر مركزي در تهران قرار دهد و ايرنا نيز موافقت مي‌كند كه سرويس خبري ملي خود به زبانهاي انگليسي و روسي را در اختيار دفتر ايتارتاس در تهران و دفتر مركزي مسكو قرار دهد.

طبق ماده ديگر اين تفاهم نامه، ايرنا و ايتارتاس به منظور دستيابي به خدمات يكديگر از طريق شبكه اينترنتي رمز عبور و كاربر مبادله خواهند كرد.

مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) كه از روز دوشنبه در مسكو بسر مي‌برد با آلكساندر آودييف وزير فرهنگ روسيه ديدار و درباره بسط و توسعه همكاري‌هاي دوجانبه با وي گفتگو كرد.

محمد جعفر بهداد با اشاره به اهميت روابط فرهنگي دو كشور، سلام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را به همتاي روس وي ابلاغ و ابراز اميدواري كرد كه توافقات دوجانبه فرهنگي، ميان دو كشور بخوبي تحقق يابد.

وي با اشاره به گسترش همكاري‌هاي دو خبرگزاري رسمي و با سابقه ايران و روسيه خاطرنشان كرد ايرنا و ايتارتاس همواره دغدغه حفظ فرهنگ بومي و ملي كشورهايشان را داشته اند.

بهداد اضافه كرد: فرهنگ بومي و ملي كه پايه تمدن ما محسوب مي‌شود همواره دشمنان زيادي داشته است و آنها اگر بتوانند ما را از سرمايه‌هاي تمدني مان دور كنند، راه خود را براي پيشرفت و تسلط در ساير حوزه‌ها باز مي بينند.

مدير عامل ايرنا يكي از ماموريت‌هاي مهم رسانه ملي را محافظت از فرهنگ و تمدن عنوان كرد و گفت: نخبگان ايران و روسيه نگران آن هستند كه نسل جوان از تاريخ و تمدنش فاصله بگيرد.

وي همچنين در چارچوب برنامه‌هاي سفر خود به روسيه با آلكسي بورودافكين معاون وزير خارجه روسيه در امورآسيا و اقيانوسيه ديدار و بر ضرورت تشكيل شبكه سياسي- رسانه‌اي براي حفاظت از فرهنگ بومي تاكيد كرد.

محمد جعفر بهداد با بيان اينكه ايران و روسيه به عنوان دو متحد استراتژيك در منطقه و جهان شناخته مي‌شوند تصريح كرد بايد مراقب بود كه بعضي قدرتهاي زورگو در دنيا اين روابط خوب را مخدوش نكنند.

بهداد با اشاره به توصيه‌هاي رييس جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه گفت : دكتر احمدي نژاد همواره تاكيد دارند مراقب باشيد برخي شيطنت‌هاي سياسي و رسانه‌اي به روابط دو كشور لطمه وارد نكند لذا ما همواره در مقابل اين تحركات هشيار و مراقبيم تا بدخواهان ايران و روسيه، اختلافات تاريخي دو كشور را احياء نكنند

مدير عامل ايرنا سپس به نقش رسانه‌ها در مناسبات دو كشور اشاره و تصريح كرد: بين سياست، فرهنگ، اقتصاد و رسانه هيچ فاصله‌اي نيست و تشكيل شبكه هاي سياسي- رسانه‌اي براي حفاظت از فرهنگ بومي ضروري است.

معاون وزير امور خارجه روسيه در امور آسيا و اقيانوسيه نيز در اين ديدار تصريح كرد رسانه‌هاي غربي مي‌خواهند بين ايران و روسيه شكاف و فاصله ايجاد كنند.

خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۳۱/۰۴/۸۸

http://www2.irna.ir/fa/news/view/menu-153/8804306040162146.htm

پنجشنبه، ۱ مرداد ۱۳۸۸

No comments:

Post a Comment