Wednesday, July 22, 2009

آمریکا همسایگان ایران را تقویت نظامی می کند

کلینتون: آمریکا ظرفیت دفاعی همسایگان ایران را تقویت می کند

کلینتون ایران را به برنامه ریزی برای ارعاب و تسلط بر منطقه متهم کرده است

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، از احتمال قرار دادن همسایگان ایران زیر پوشش دفاعی سخن گفته است.

خانم کلینتون در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی تایلندی که روز سه شنبه، 22 ژوئیه (31 تیر)، پخش شد گفته است که در حالیکه ایالات متحده همچنان در را به روی مذاکرات برای حل بحران هسته ای ایران باز نگاه داشته، این نکته را هم تصریح کرده است که در صورت لزوم "اقداماتی فلج کننده" را علیه جمهوری اسلامی به اجرا خواهد گذاشت.

وی افزوده است که اگر بحران اتمی ایران حل و فصل نشود، آمریکا آماده است تا ظرفیت دفاعی متحدان خود در منطقه را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت "مایلیم ایران به آنچه که به نظر من یک ارزیابی منصفانه است توجه کند و آن اینکه، اگر ایالات متحده منطقه را زیر یک چتر دفاعی قرار دهد و به اقدامات حتی بیشتری برای کمک به توانمندی نظامی کشورهای خلیج فارس مبادرت ورزد، بعید است ایران خود را قدرتمندتر و امن تر احساس کند."

اگرچه خانم کلینتون منظور خود از چتر دفاعی را مشخص نکرده اما ایجاد شبکه های دفاع ضد موشکی و سایر تاسیسات دفاعی پیشرفته می تواند از جمله اقداماتی برای خنثی کردن قدرت نظامی ایران باشد.

هیلاری کلینتون افزوده است که ظاهرا دولت ایران تصور می کند که با دستیابی به اسلحه اتمی، می تواند بر منطقه تسلط یابد و کشورهای منطقه را ارعاب کند اما واکنش آمریکا مانع از بروز چنین وضعیتی خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که همسایگان ایران بیش از کشورهای دیگر نسبت به برنامه های اتمی جمهوری اسلامی احساس نگرانی می کنند.

قرار است هیلاری کلینتون در اجلاس امنیت آسیا که در استراحتگاه ساحلی پوکت برگزار خواهد شد شرکت کند و انتظار می رود برنامه های هسته ای کره شمالی از جمله مهمترین مسایل مورد مذاکره در این همایش باشد.

'فرصت محدود' ایران

هفته گذشته، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اهداف دولت ایران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور مشخص نیست و هشدار داد که ایالات متحده در گفتگو برای حل بحران اتمی ایران فرصت نامحدودی را برای این کشور در نظر ندارد.

اوباما ضمن تاکید بر راههای دیپلماتیک توسل به اقدامات دیگر را نفی نکرده

پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به مذاکره دوجانبه با جمهوری اسلامی ابراز تمایل کرده بود اما بعدا این نظر خود را، ظاهرا به دلیل واکنش افکار عمومی نسبت به نحوه برخورد دولت ایران با تظاهرات اعتراضی، تغییر داد هر چند گفت که ایالات متحده در مذاکرات گروه 1+5 شرکت خواهد داشت.

آقای اوباما ضمن تاکید بر اینکه خواستار حل بحران اتمی ایران از راه های دیپلماتیک است، استفاده از اقدامات دیگر در این زمینه را رد نکرده است.

روز دوشنبه این هفته، نمایندگان کنگره آمریکا از رئیس جمهوری خواستند تا اگر ایران تا پایان سال میلادی جاری برنامه های هسته ای خود را متوقف نکند، با اعمال "تحریم های فلج کننده" فشار بیشتری را بر دولت این کشور وارد آورد.

وزارت امور خارجه ایران اخیرا گفته است که یک بسته پیشنهادی را به عنوان مبنای مذاکره با کشورهای گروه 1+5 تدارک دیده اما هنوز محتوای آن را منتشر نکرده است.

این نظر مطرح شده است که احتمال دارد این بسته پیشنهادی هم، مانند پیشنهادهای قبلی ایران، صرفا حاوی اظهار نظر در مورد مسایل کلی جهانی باشد و راه حل خاصی را برای حل اختلاف بر سر برنامه های این کشور مطرح نکرده باشد.

برخی مقامات غربی جمهوری اسلامی را متهم کرده اند که می کوشد با درگیر ساختن گروه 1+5 در مذاکراتی طولانی و بی نتیجه، از فرصت به دست آمده برای ادامه برنامه های هسته ای خود بهره برداری کند و با اعلام دستیابی به امکانات تسلیحات اتمی، جامعه بین المللی را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

کشورهای غربی دولت ایران را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای متهم کرده اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود تاکید ورزیده است.

No comments:

Post a Comment