Tuesday, July 21, 2009

حمایت روشنفکران جهان از اعتصاب غذا

تعدادی از روشنفکران مشهور جهان با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای اکبر گنجی در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک حمایت کردند.

در میان این روشنفکران، برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر مثل مارتا نسبام و جوشوا کوهن دیده می‌شوند.

در این بیانیه آمده است که «ما از این تلاش مهم پشتیبانی کرده و از همه آزادیخواهان دعوت می‌کنیم تا برای نشان دادن همبستگی با مردم ایران، بدان بپیوندند.»

روشنفکران امضاکننده این بیانیه با اشاره به این که سال ۲۰۰۵ اکبر گنجی به عنوان یک زندانی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰ روز را در اعتصاب غذا سپری کرد، افزوده‌اند که «اعتراض گنجی، لحظه تعیین کننده مقاومت در برابر سرکوب فزاینده رژیم بود.»

۲۶ تن از روشنفکران ایرانی قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.


«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهمترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده است.

برخی از امضا کنندگان بیانیه روشنفکران جهان عبارت هستند از: جوشوا کوهن (استاد حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، مارتا نسبام(استاد حقوق، دانشگاه شیکاگو)، تامس اسکانلون(استاد فلسفه، دانشگاه هاروارد)، الیزابت اندرسون(استاد حقوق، دانشگاه میشیگان)، جاشوا اوبر(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، اندی اسکات(مدیر گوگل)، کیک اسکات(مدیر گوگل)، میشل بری(استاد دانشکده پزشکی، دانشگاه استفورد)، فیروزه دما (نویسنده)، جول رابرتس( استاد حقوق، دانشگاه ویسکانسون) و عباس میلانی(رئیس گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد).

تامی شلبی(استاد فلسفه و مطالعات آفریقا، دانشگاه هاروارد و ویراستار مجله یترانزیشن)، ریچارد فورد(استاد حقوق، دانشگاه استنفورد)، چیت کیتس(رئیس سابق عفو بین‌الملل آمریکا، استاد حقوق دانشگاه استنفورد)، دیوید گروسگی(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، جوآن لاندی (رهبر جنبش صلح و دموکراسی)، ، راژان منون(استاد دانشگاه لی های)، فرانکو مورتی(استاد ادبیات تطبیقی، دانشگاه استنفورد)، چارلز یونکرمن(معاون رئیس دانشگاه استنفورد) کوری رابن(استاد علوم سیاسی، دانشگاه نیویورک) و دبورا ساکس(استاد حقوق و اخلاق، دانشگاه استنفورد) از دیگر امضاکنندگان بیانیه حمایت از اعتصاب غذای نیویورک هستند.

چهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، نهضت فرنودی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، ابراهیم سلطانی، علی میرسپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، آرش نراقی و نادر هاشمی از روشنفکران ایرانی هستند که در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.

حمايت شون پن از اعتصاب غذا
شون پن بازيگر سرشناس هاليوود و ريس الريچ روزنامه‌نگار مستقل آمريکايی که به همراه شون پن در سال ۲۰۰۵ به ايران سفر کرد، با انتشار بيانيه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ايرانی حمايت کرده و خواهان پشتيبانی مردم آمريکا از «جنبش سياسی مردم ايران» شدند.

در اين بيانيه که در وب‌سايت نورکال فور ايران(norcal4iran) منتشر شده، شون پن و ريس الريچ، با انتقاد از سياست‌های گذشته آمريکا در مورد ايران، از موضع‌گيری اخير باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا در قبال رويدادهای اخير ايران، حمايت کرده و خواستار عدم دخالت آمريکا در امور داخلی ايران شدند.

آنها در اين باره نوشته‌اند: «حکومت آمريکا از نظر سياسی يا اخلاقی اين حق را ندارد که به مردم ايران بگويد چه بايد بکنند. ايرانيان خوب می‌دانند چه تصميمی بايد درباره خود بگيرند.»


پن و الریچ افزوده‌اند: «به همين دليل، ديپلماسی شهروندی اين اندازه اهميت دارد. تظاهر‌کنندگان ايرانی از حمايت مردم آمريکا استقبال می‌کنند. جون بائز اخيرا آهنگ «ما پيروز می‌شيم» را به زبان فارسی اجرا کرد که در يوتيوب قرار گرفت.»

در پايان بيانيه شون پن و ريس الريچ خطاب به مردم آمريکا آمده است: «ما ازهمه شما می‌خواهيم که با شرکت در تظاهراتی که در روز ۲۵ ژوئیه در آمريکا و اروپا برگزار می‌شود، شرکت کرده و همبستگی خود را با مردم ايران اعلام کرده و با دخالت آمريکا در امور ايران مخالفت کنيد.»

پیش‌تر نوآم چامسکی، خوزه کازونوا، سیمین بهبهانی، رضا براهنی، منیرو روانی‌پور، گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو، فرامرز اصلانی و رابرت ردفورد با اعلام حمایت از این اقدام، از پیوستن خود به اعتصاب‌کنندگان خبر داده‌اند.

حمایت احمد باطبی و حسن زارع‌زاده اردشیر
احمد باطبی و حسن زارع‌زاده اردشیر، دو فعال سابق دانشجویی نیز با حمایت از اعتصاب غذا مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک، در بیانیه‌ای نوشته‌اند که این «برنامه می‌تواند حمایت‌های قابل‌توجهی از طرف جامعه جهانی را به دنبال داشته باشد.»


آنها در بیانیه مشترک خود افزوده‌اند: «در مقطع حساس کنونی که رژیم جمهوری اسلامی در اوج بحران عدم مشروعیت خود به سرکوب وحشیانه مردم آزادیخواه ایران می‌پردازد، رساندن صدای مردم ایران به جهانیان برای کسب حمایت‌های بین‌المللی حائز اهمیت فراوانی است.»

باطبی و زارع‌زاده اعلام کرده‌اند که در حمایت از «هموطنان عزیزمان» در برنامه اعتصاب غذا در برابر ساختمان سازمان ملل در نیویورک شرکت خواهیم کرد.

No comments:

Post a Comment