Saturday, July 18, 2009

اطلاعیه سازمان مجاهدین اسلامی در خصوص دری وری های یزدی


بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران!ا

در پی نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مقام رهبری، خبرگزاری فارس مصاحبه ای از آیت الله شیخ محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر کرده است که بسیار تأمل برانگیز می نماید. بر اساس گزارش خبري فوق، آیت الله یزدی در این مصاحبه گفته اند: «... من در صدد پاسخگویی به حرفهای ایشان و نامه ایشان (آیت الله هاشمی رفسنجانی)نیستم. من به طور کلی میتوانم بگویم که کشور رهبر دارد، مسئول کشور رهبر است و مسلماً مردم و همه علما، روحانیت و مسئولان نظام به رهبری ایشان اعتقاد داشته و جملگی تابع فرامین و منویات ایشان هستند ... آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت مجمع تشخیص مصلحت را دارند و سمتی به عنوان رهبری ندارند. رهبر کشور مسئول کل کشور است و امنیت کشور به عهده ایشان است. آرامش کشور به عهده ایشان است. ایشان دستورات لازم را صادر فرمودهاند و میفرمایند: اگر کسی هم خلافی کرده یا خلافی کند، در جای خود تذکرات لازم را به او میدهند ... فرض کنید کسی هم جملهای گفته است و نمیبایست میگفت، پیگیری آن روال قانونی دارد ... به هر حال تصور من این است در حال حاضر هر نوع تشدید التهاب در جامعه مقابله و مخالفت با نظام و اهداف مقدس آن است. در کل به هر حال من آنچه که باید عرض کنم همین است که به حمدالله کشور رهبر دارد ... مردم ما در سایه تدین و وحدتشان پشت سر مقام معظم رهبری هستند. تعابیری که موجب تفکیک جامعه و تفرقه جامعه شود به نظر من این تعابیر مصلحت نظام و انقلاب نیست...»
البته با توجه به سابقه و عملکرد خبرگزاری فارس به عنوان خبرگزاری وابسته به محافل نظامی و اطلاعاتی امیدواریم مصاحبه مذکور با آیت الله یزدی همسان بسیاری از اخبار منتشره از سوی این خبر گزاری کذب و یا تحریف شده باشد اما درصورت صحت این خبر و درستی انتساب آن به آیت الله یزدی باید برای ایشان به خاطر بیان چنین سخنانی سخت متأسف بود. اظهارات آیت الله یزدی در این مصاحبه در صورت صحت یک جانبداری آشکار از هتاکی و دروغ و تزویر و نفی بدیهی ترین موازین و تعالیم دینی در مقابله با منکر و دفاع از معروف است که وظیفه هر مسلمانی است. از این رو از دو حال خارج نیست یا سابقه افشاگری های عوامل وابسته به جریان اقتدارگرای حاکم نظیر پالیزدار، آیت الله یزدی را ناگزیر ساخته تا از بیم تکرار افشاگری های مشابه و از باب ضرورت و اضطرار از منکری بیّن، دفاع و معروفی آشکار را ترک گویند و یا این که به اشاره و مصلحت اندیشی محافل قدرت خود را ملزم به بیان این اظهارات دیده اند. در هر دو صورت باید متأسف بود زیرا رفتاری این گونه که هیچ نسبتی با حق و موازین دینی و عقلی ندارد در شأن یک روحانی و عالم دین نیست. ایشان به رغم این که مواضع سیاسی و دیدگاهی کاملاً مخالف ما دارند اما دارای سابقه قابل قبولی در عرصه مبارزه دوران پیش از انقلاب هستند و از یک روحانی با چنین سابقه ای هرگز انتظار نمی رود در برابر رفتارهای زشت و مغایر با اصول بدیهی اخلاقی و اسلامی که از سوی اقشار مختلف جامعه، روشنفکران و عالمان و روحانیون برجسته و نامدار کشور محکوم شده است، تنها به خاطر مصلحت و یا منفعت، این گونه به مداهنه و تساهل رفتار کرده بلکه به تأیید سخن بگویند.
اگر سخنان آقای یزدی صرفاً بی تفاوتی و یا حمایت ضمنی از هتک حرمت و آبروی اشخاص بود، اگر چه برازنده یک روحانی نیست، اما می توانستیم آن را بر اختلاف نظر و مصلحت اندیشی های سیاسی و جناحی حمل کنیم، اما وقتی ایشان در قبال سخنانی که تمام دوران انقلاب و رهبری امام و ... را به تاراج می برد و بدیهی ترين مصالح ملی را با چالش مواجه ساخته به ادعاهای عربستان در سال های دهه شصت علیه ایران مهر تأیید می زند و رفتارهایی که خاطرة سخنان بنی صدر در 14 اسفند را تداعی می کند، چنین به حمایت و تأیید و از سر آسوده خاطری سخن می گویند، باید به گرفتار آمدن افراد دارای سابقه مبارزه و برخوردار از کسوت عالم دین به افسون قدرت افسوس خورد.
آیت الله یزدی با بی تفاوتی در برابر آنچه در روزهاي اخیر رخ داده، مطالب بديهي مطرح و وجود رهبری در کشور را حجتی محکم بر ضرورت سکوت دیگران در برابر مسايل كشور و حتي لطمه زدن به مصالح و منافع ملی می دانند و مدعی هستند با وجود رهبری باید همگان حتی رئیس مجلس خبرگان کشور، كه وظيفة نظارت بر عملكرد رهبري را دارد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت در برابر هر پرده دری و هتاکی و حرمت شکنی و رفتارهای مغایر با مصالح و منافع ملی حق اظهار نظر ندارند؟! اظهارات آقاي يزدي ما را به ياد مواضع كساني مي اندازد كه در انتخابات مجلس دوم مي گفتند هيچكس جز فقها حق دخالت در سياست و معرفي كانديدا ندارد. ايشان به ياد دارند كه امام در پاسخ آن جماعت فرمودند: " روزي مي گفتند مجتهدين در سياست نبايد دخالت كنند ... حالا مي گويند سياست حق مجتهدين است ... و مردم بروند سراغ كارشان و هيچ كار به مسائل اجتماعي نداشته باشند. اين از آن توطئه سابق بدتر است" ( صحيفة نور - جلد 18 - صفحة 368) اظهارات آقاي يزدي يك گام جلوتر است و همه جز رهبري را از اظهار نظر در مورد مسايل كشور و حتي امنيت و آرامش آن منع كرده اند" به این ترتیب آیت الله یزدی به عنوان یک عالم دینی و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نه تنها تصویر تأمل برانگیزی از مردمسالاری دینی و آزادی بیان در اسلام ارائه می دهند بلکه قرائت و تفسیری عجیب و بی سابقه ای از اصل امر به معروف و نهی از منکر و اصل مسئولیت اجتماعی و روایات مسلمی چون «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین» به دست می دهند. به راستی آیا حفظ قدرت و مصلحت موقعیت باید چنان مهم باشد که بدیهی ترین موازین و روشنترین آموزه های دین تحریف و به پای آن قربانی شوند؟ صادقانه و صمیمانه خدمت ایشان عرض می کنیم که اگر فردی غیر روحانی این گونه سخن می گفت کما این که در این روزها گفته اند، ما نیازی به واکنش نمی دیدیم، زیرا فهم اغراض و مطامع سیاسی نهفته در پس این سخنان بر ملت فهیم ایران کاری چندان دشوار نیست، اما آثار و نتایج میان مدت و درازمدت سخنان و مواضعی اینچنین از سوی یک عالم دین و در رأس تشکلی که نام مدرسان و عالمان حوزه بر خود نهاده است و حسب ادعا افتخار دارد که همواره در مسیر دفاع و پیروی از مرجعیت شیعی حرکت کرده، بر اعتقاد و ایمانیات مردم چیزی در حد فاجعه است. اگرچه آیت الله یزدی به علت غلبه شدید گرایشات سیاسی پیش از این نیز بارها اظهارات و مواضعی ناموجه و ناسازگار با شأن روحانی خویش داشته اند، اما ضمن یادآوری شماتت های قرآن کریم به عالمانی که کتمان حقیقت می کنند، صمیمانه به ایشان متذکر می شویم که خسارت بار خواهد بود اگر جامعه به این نتیجه برسد که عالمان دینش فراتر از التزام به حقیقت و بیان تعالیم و آموزه های شریعت، آنچنان که مراد و مقصود شارع مقدس است، به مصلحت و سیاست و قدرت سخن می گویند.ا


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

No comments:

Post a Comment