Sunday, July 19, 2009

اعتراضات کارگران

**طبق خبرهای رسیده، رکود چند هفته ای اعتراضات کارگری که در اثر غافلگیر شدن طبقه کارگر از آغاز ناگهانی مبارزات مردمی بوده است پایان یافته و کارگران کارخانه ها برای احقاق حقوق خود، پا به میدان گذاشته اند. در این خبرها آمده است که کارگران پتروشیمی پلی اتیلن سنگین کرمانشاه، ریسندگی پرریس، کارخانه فرمند و آموزشیاران حق التدریسی نهضت سواد آموزی اخیراً دست به اعتراضاتی زده اند که بعضاً با پیروزی فوری همراه بوده است.
کارگران پتروشیمی پلی اتلین کرمانشاه که بالغ بر ۲۳۰ نفر می باشند، صبح روز چهار شنبه ۲۴ تیر ماه، با خودداری از پوشیدن لباس های کار و با تجمع در برابر دفتر شرکت سازه به این تصمیم اعتراض نموده و اعلام نمودند که تا لغو کار اجباری در روزهای جمعه بر سر کار حاضر نخواهند شد. ساعاتی پس از این اقدام سرپرست کارگاه با آمدن به میان کارگران خبر از لغو این تصمیم را به آنان اعلام نمود.
کارگران کارخانه فرمند چندین روز است که برای اتمام حجت با مدیر کارخانه دست از کار کشیده اند و هنوز هم در اتصاب به سر می برند.
طی هفته پایانی تیر ماه گروه هایی از معلمان حق التدریسی از شهرستانهای مختلف از جمله ارومیه، بوشهر، اصفهان،همدان، کرمانشاه و سنندج به نمایندگی از طرف دیگر همکاران آموزشیار خود به دفتر سازمان نهضت سواد آموزی تهران مراجعه نموده و به اخراج خود از این سازمان اعتراض کردند. از جمله این معترضان معلمان سنندجی و اصفهانی بودند که روز سه شنبه ۲۳ تیر ماه جهت اعتراض به اخراج خود به سازمان نهضت سواد آموزی تهران واقع در خیابان فاطمی مراجعه کردند و خواهان بازگشت به کار و استخدام رسمی خود شدند. روسا و کارمندان سازمان نهضت سواد آموزی تهران نگران از تجمع معلمان معترض آنان را به صرف صبحانه دعوت کردند.
کارگران کارخانه ریسندگی پرریس برای دومین بار، روز ۵ شنبه ۲۵ تیر ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ و نیم، مقابل اداره کار سنندج دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار اجرای حکم دیوان عدالت اداری – مبنی بر بازگشت به کار بعنوان کارگران استخدام دائم – شدند. کارگران پلاکاردهایی با مضمون “زندگی انسانی حق مسلم ما کارگران است” و ” ما خواستار اجرای رای دیوان عدالت اداری هستیم” ، در دست داشتند. ماموران نیروی انتظامی و نیز لباس شخصی کارگران را محاصره کرده و از ورود مردم و عابران به داخل جمع آنان جلوگیری می کردند. ماموران حراست اداره کار به نزد کارگران آمده و از آنان خواستند که به تجمع خود پایان دهند. کارگران نیز برای اجرای خواسته خود، تا روز یک شنبه مهلت تعیین نمودند که در صورت براورده نشدن خواست شان همراه با خانواده هایشان در مقابل ادارات دولتی تجمعات اعتراضی خود را ادامه خواهند داد

No comments:

Post a Comment