Saturday, July 18, 2009

افروغ: صداسیما باید محاکمه شود

نظام باید دیهی جانباختگان را بدهد. صداوسیما باید محاکمه شود. مگر جمهوری اسلامی مثل چین و روسیه است که از انقلاب مخملی بترسد؟ این سخنان حیرتانگیز را عماد افروغ بیان کرده است. مصاحبه این چهرهی سابقا اصولگرا با ایلنا بسیار خواندنی است.
این از چهره اصولگراي منتقد دولت معتقد است رسانه ملی نقش اساسی و نرمافزارانه در ایجاد سلب اعتماد پس از انتخابات داشته و بايد به همين دليل محاکمه شود.

عماد افروغ در گفتوگو با ایلنا، در بیان تحلیل خود از سخنان آيتالله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه تهران با بیان اینکه همانگونه که انتظار میرفت و قابل پیشبینی بود صحبتهای ایشان حول محور وحدت و مبانی اسلام و انقلاب اسلامی بود، اظهار داشت: ایشان بدون اینکه وارد مباحث مصداقي و به طور خاص در مورد شخص خود شوند، بر ضرورتهای امروز جامعه ما اشارهاي شایسته داشتند.
وی با بیان اینکه بدون تردید یکی از ضرورتهايي که متاسفانه برخی از اصحاب قدرت نیز متوجه ضرورت آن نیستند، نیاز به بازسازی اعتماد مردم نسبت به نظام و احیای وحدت از دست رفته است، تصریح کرد: امروز شاهد یک سلب اعتماد و افتراق فزاینده در کشور هستیم و به طور خاص من این مسوولیت را متوجه برخی از تفسیرهای غالب از اسلام و جمهوری اسلامی و برخی از رفتارهای صاحبان قدرت و به طور خاص رسانه ملی میدانم.
نماينده سابق مجلس تاکید کرد: رسانه ملی در چند سال گذشته واقعا از جایگاه خود خارج شده است و به جای این که یک رسانه ملی فرا قوهای باشد در اختیار یک قوه خاص آن هم با تعبیر خاص خود است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهم از رشته تخصصی خود بهره بگيرم، بايد بگويم احساس میکنم که متفکرانی به نام گرامشی و آدرنو به خوبی میتوانند مسایل رسانهای جامعه امروز ما را تحلیل کنند. گرامشی با مفهوم هژمونی و آدرنو با مفهوم صنعت فرهنگ.
افروغ تاكيد كرد: آدرنو بحثی در حوزه رسانهها از جمله تلویزیون دارد و معتقد است رسانهها میتوانند ابزار تحمیق تودهها و فریب آنها شوند و در واقع ميتوانند ابزار وارونه جلوه دادن واقعیتها باشند.
وی خاطر نشان كرد: امروز متاسفم که بگویم رسانه آقای ضرغامی چنین نقشی را ایفا کرده است و برخلاف توصیه بسیاری از انقلابیون و دلسوزان خواسته يا ناخواسته القاء افترا و تشتت كرده است و با بیتوجهی سعی در سلب اعتماد فزاینده داشته است.
افروغ خاطرنشان كرد: باید برای این قضیه چارهاندیشی کرد و يكي از نكات صحبتهای آقای هاشمی این بود که رسانه ملی باید واقعا ملی باشد و یکی از اقتضائات آن، توجه به وحدت و کثرت گروهها و اختلاف دیدگاهها و سلیقههای درون گفتمان انقلاب اسلامی که متاسفانه شاهد آن نیستيم.
نماينده مجلس هفتم با تاکید بر اینکه رسانهملی باید متوجه رسالت خود شود،گفت: رسانه ملی باید این عرصه را در اختیار تمام گروههایی قرار دهد که به نوعی نسبت به آنها و نسبت به نیاز و انگیزه آنها و دغدغه انقلابی آنها جفا صورت گرفته است.
اين نماينده اصولگراي مجلس هفتم با طرح این پرسش که انتساب انقلاب مخملی به افرادی که التزام آنها به انقلاب اسلامی ثابت شده است، چه جایگاهی دارد؟ خاطرنشان کرد: اگر واقعا معتقدیم که عدهای در کشور انقلاب مخملی به راه میاندازند، باید بدانیم که طرف دیگر انقلاب مخملی نظامات سوسیالیستی شبیه چین و روسیه هستند آیا میپذیریم که نظام کنونی ما شبیه چین و روسیه است؟ اگر اين فرضيه را قبول داريم آنگاه ميشود در مورد معترضان بحث انقلاب مخملی را به میان کشید.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه تاکید آقای هاشمی بر مسئله وحدت و ماهیت جوهره انقلاب و اسلام و جایگاه پیامبر تاکیدی بسیار شایسته بود، خاطرنشان کرد: راهحل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آزادي حركت مطبوعات در چارچوب قانون، و اينكه گروهها در چارچوب قانون مجاز به دفاع از حقوق خود باشند، پیشنهاد شایستهای است.
افروغ تاکید کرد: نمیتوان یک طرف را به رعایت قانون دعوت کرد، ولی به کسانیکه زمام قدرت را در دست دارند اجازه فعالیت قانون را نداد، در این صورت مسلم است که اشکال غیرقانونی ظهور پیدا میکند.
وی تصريح كرد: وقتی از محمل قانون عدول میکنیم و یا اجازه فعالیت قانونی به گروههای مختلف نمیدهیم، طبیعتا عدول از قانون افزایش پیدا میکند و حتی به شدت ستیز میافزاید.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه گذارهای در جامعه شناسی توسط کارکردگرایان که جزو محافظهکاران جامعهشناسی مطرح میشوند، در این مورد نيز وجود دارد، گفت: بر این اساس اگر کانالها و مجاری برای بروز تظلمها و دادخواهیها در جامعه وجود نداشته باشد، شدت ستیز بیشتر میشود. این درحالی است که ما کانالهایی را در قانون اساسی پیشبینی کردیم.
وي ادامه داد: چرا اجازه فعالیت قانوني به گروهها نمیدهیم؟ چرا اگر تقاضای راهپیمایی وجود دارد به تقاضای آنها جواب مثبت نمیدهیم تا سره از ناسره تشخیص داده شود و حساب معترضان داخلی از اغتشاشگران و وابستگان به بیگانه شناخته شود.
افروغ پيشنهاد كرد كه اجازه فعالیت قانونی معترضين قانونگرا را بدهیم و امنیت راهپیماییها را برقرار کنیم تا سره از ناسره تشخیص داده شود.
نماینده اصولگرای مجلس هفتم تصريح كرد: سوال من اینجاست در حوادث اخیر تعدادی از افراد جان خود را بنا به سوءتعبیری که به کار گرفته شد و اعتراضاتی که ولو ذهنی به روندها صورت گرفت جان خود را از دست دادند، چه کسانی باید دیه آنها را به لحاظ شرعی بپردازد؟
افروغ ادامه داد: یکی از راههایی که میتوان از خانوادههای جانباختگان دلجویی کرد پرداخت دیه شرعی و قضایی به آنها است و مهم در این مسیر آن است که آنها متوجه شوند جمهوری اسلامی پایبند به برخورد شرعی با مسائل است.
اين نماينده سابق مجلس با تاکید بر اینکه احساس میکنم پیشنهادهای آقای هاشمی پیشنهادهائی حداقلی و قابل قبول است، گفت: ایشان به آزادی مطبوعات و مطالبات قانونی اصرار ورزیدهاند و این که از متضررین در وقایع اخیر دلجویی شود و باید این پیشنهادها را توسعه داد.
اين استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وحدت در عین کثرت قابل قبول است، خاطرنشان کرد: باید کثرت سیاسی را در جامعه پاس بداریم و وحدت را درلابهلای کثرتها جست و جو کنیم. باید متوجه ظرفیتهای قانون اساسی باشیم و تریبون صداوسیما را تنها در اختیار قشر خاصی آن هم از یک اردوگاه قرار ندهیم.
این نماینده مجلس هفتم با اشاره به واقعه سقوط هواپیمای C130 گفت: در آن زمان ما مجلس هفتم ودر کمیسیون فرهنگی اصرار داشتیم دیه شهدای اين حادثه پرداخت شود. در موارد اخیر هم کسی باید متولی شود، باید از وقایع اخیر عذرخواهی شود وبا دلجویی و ملاطفت، رد مظالم صورت گیرد.
وی با طرح این پرسش كه چطور ما نسبت به کشتهشدگان و شهدای نقاط دیگر دنیا حساسیت داریم، ولی نسبت به کشتهشدگان کشور خود حساسیت نداریم، گفت: چرا بايد نسبت به این مساله اینقدر بیتفاوت باشيم و به فرض این که صرفا یک توهم بوده است، مگر قرار نیست مردمسالاری دینی خود را حتی در مواجهه با یک ذهنیت غلط، وجهه لطیف، دینی و الهی خود را به رخ بکشد. ولی امروز ما شاهد به رخ کشیده شدن این وجهه نیستیم و بلکه شاهد برخوردهای متناقض و دوگانه شدهایم.
افروغ با تاکید بر اینکه اگر از روز اول به مساله شورای حکمیت توجه میشد و به تمام شکایتها رسیدگی میشد شاید امروز شرایط سلب اعتماد فزاینده را شاهد نبودیم، گفت: امروز غبار تردید و دلزدگی به جامعه ما به ویژه نخبگان حاکم شده است، باید در این ارتباط کاری کرد. من نگران سلب اعتماد مردم از حاکمان نیستم ،چرا که به طور طبیعی اگر حاکمان ادای وظیفه نکرده باشد ، باید آنها را کنار گذاشت من نگران تسری سلب اعتماد از حاکمان به حاکمیت و اصل انقلاب هستم.
افروغ با تاکید بر اینکه این انقلاب آسان به دست نیامده که آسان به تاراج گذاشته شود، خاطرنشان کرد: اگر رفتار دولت مردان ما مبتنی بر اصل حاکمیت نباشد، خواه وناخواه این اتفاق به طور طبیعی برای عامه مردم رخ خواهد داد که حساب دولتمردان را به حساب اصل حاکمیت بنویسد و باید تلاش نخبگان و روشنفکران ما این باشد که این اتفاق رخ ندهد .
وی با تاکید بر اینکه باید بین اصل حاکمیت و حاکمان تفکیک صورت بگیرد و بین اصل انقلاب و سیاستها و رفتارهای برخی از دولتمردان در نظام جمهوری اسلامی تفاوت قائل شد، گفت: در این راستا نقش روشنفکران بسیار پررنگتر از بقیه است،متاسفانه صداوسیما نقش اساسی در سلب اعتماد داشته است. باید مسوولان با آن برخورد کند و معتقدم نه تنها بایستی از جان باختگان و زیان دیدگان دلجویی شود بلکه باید با مسببان سلب اعتماد مردم برخورد قضایی صورت بگیرد. چه رسانه ملی که سلب اعتماد کرده است وچه کسانی که باعث شدهاند خانوادهاي ایرانی، عزیز خود را از دست بدهد و چه کسانی که به نام نظام عملی را انجام دادهاند باید شناسایی و مجازات شوند.
اين چهره اصولگراي منتقد دولت با بیان اینکه باید رسانه ملی که نقش اساسی و نرم افزارانه در ایجاد سلب اعتماد پس از انتخابات داشته است محاکمه شود، گفت: متاسفانه شاهدیم نه تنها محاکمهای صورت نمیگیرد و اصلاح رفتار را شاهد نیستیم، بلکه روز به روز رفتارهایی که منجر به سلب اعتماد مردم از سوی حاکمیت میشود ،تداوم پیدا ميکند.

افروغ درپایان تاکید کرد: معتقدم در ادامه پیشنهاد آقای هاشمی میتوان پیشنهادهای دیگری از سوی دلسوزان نظام انقلاب و جمهوری اسلامی مطرح شود..

No comments:

Post a Comment