Friday, July 17, 2009

khotbe haye namaz jome

نيروهاي افراطي كه اجازه حضور در صفوف نخست نماز را يافته اند با سردادن شعارهاي تحريك كننده مانع آغاز خطبه ها شدند و با وجود آغاز خطبه ها اقدام به شعار دادن كردند كه با اقدام هاشمي ساكت شدند. وي به آنها تذكر داد كه جايگاه نماز جمعه را آلوده نكنند.

به گزارش خبرنگار «آینده»، آيت الله هاشمي رفسنجاني رييس مجلس خبرگان رهبري در باشكوهترين نماز جمعه تاريخ تهران و در اجتماع ميليونها تن از مردم گفت: نماز جمعه امروز بي شباهت به نماز جمعه اول انقلاب كه آيت الله طالقاني با حضور همه سليقه ها اقامه مي كردند نيست.

هاشمي در بخش اول اظهارات خود به تبيين سيره پيامبر در ايجاد حكومت به مناسبت سالروز مبعث نبوي پرداخت.

وي گفت : در قرآن كلمه ناس (مردم) حدود 500بار به كار رفته و كار پيامبر اداره حكومت با زور نبود بلكه با انس والفت بود.

هاشمي در پايان خطبه اول با اشاره به حضور پيامبر اكرم در قبرستان بقيع در روزهاي پاياني عمر مباركشان گفت: پيامبر خطاب به اموات مومنين بقيع گفتند كه خوشا بحالتان كه نيستيد واين روزهاي تفرقه را نمي بينينيد.

رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح آخرين حركت پيامبر در ساعات پاياني عمرشان يادآور شد: ايشان به زحمت در منبر نشستند و گفتند اگر وعده‌اي به مردم داده‌ام و به آن عمل نكرده‌ام به من بگوييد تا خلف وعده نكرده باشم اگر طلبي هم است بگوئيد تا بپردازم تا مطالباتم به آخرت نرسد.


وي كه با بغض اين سخنان پيامبر را در راستاي خداحافظي ايشان از امت خود معرفي مي‌كرد، گفت: اين شخصيت با اين شيوه، چنين بنيادي را در ادامه حكومت گذاشت كه امروز يك ميليارد و 600 ميليون انسان عاشق اين دين هستند.

هاشمي در خطبه دوم با اشاره به قتل مسلمانان در چین افزود: از دولت چين انتظار داريم به وضع اسفبار مسلمانان رسيدگي كند وبه نفع دولت چين نيست با يك ميليارد وششصد ميليون مسلمان مقابله كند.

وی با اشاره به كشتار چين و روزهاي تلخي كه بر مسلمانان اين كشور مي‌گذرد، بيان كرد: ما دولت چين را دولتي عاقل مي‌دانيم و در جهت توسعه كشور در روي كار است و برادرانه آنها را نصيحت مي‌كنيم كه آنچه كه اتفاق مي‌افتد به نفع آنها نيست و آنها مي‌دانند كه يك ميليارد و 600 ميليون مسلمان در دنيا در 60 كشور جهان زندگي مي‌كنند و در همه دنيا اكنون مسلمانان داراي هويتي مستقل و شخصيت هستند و همه اينها دلشان مرتبط با مسلماناني است كه در چين مورد ستم قرار مي‌گيرند. از چين مي‌خواهيم كه ملاحظه كند و منافع خودش را با دنياي اسلام و با دل‌هاي مسلمانان در نظر بگيرد كه انشاءالله از اين به بعد شاهد چنين ظلمي در اين كشور و چه در ساير كشورهاي مسلمانان نداشته باشيم.

در اين زمان تعدادي از نماز گزاران شعار مرگ برچين را دادند كه هاشمي با اشاره به وضعيت خيابانهاي اطراف گفت، از شعار دادن خودداري كنند كه اين صحبت با تشويق مردم حاضر در خيابانها مواجه شد.

رييس مجلس خبرگان رهبري درباره انتخابات گفت:اي كاش شرايطي كه در آستانه انتخابات وجود داشت، ادامه پيدا مي كرد و ما در دنيا سربلند مي شديم كه متاسفانه اين گونه نشد كه اگر آزادي و نشاط ادامه داشت، هركسي پيروز انتخابات مي شد، براي ما مايه افتخار بود.

رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به اهداف انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: حرف‌هايي كه امروز مي‌شنويد از زبان كسي است كه از پيش از شروع انقلاب لحظه‌به‌لحظه همراه انقلاب و امام بود و مي‌دانم كه امام چه مي‌خواست امام در مبارزات خود بارها تاكيد مي‌كردند كه مردم اصل هستند. دل مردم را با مبارزه آشنا كردند و به ما طلبه‌ها مي‌گفتند رسالت اين است كه به منبر برويم و بگوئيم كه در آن مقطع چه مي‌خواهيم اگر مردم با ما باشند همه چيز خواهيم داشت.
وي با تاكيد بر اينكه هدف انقلاب همان راه پيغمبر بود، كه معتقد بودند مردم بايد با اعتقاد خود پاي كار بيايند، ‌اظهار داشت: اين هنر بزرگ امام (ره) بود كه موفق شدند مردم را به صحنه بياورند و در كمتر از 20 سال مردم آگاه شدند و انقلاب به پيروزي رسيد هر چند هزينه‌هايي داده شد و شهدايي هم تقديم انقلاب گرديد ولي سود زيادي هم به دست آورديم.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب گفت: در آن ايام همه خيابان‌ها پر از ازدحام مردمي بود كه همراه امام بودند و توانستند كمر دولت بسيار مغرور رژيم پهلوي كه از شرق و غرب كمك مي‌گرفت و به خاطر گران شدن نفت انبارش پر بود شكستند و مردم ابهت را از آنها گرفتند.

هاشمي با اشاره به روايتي محکم كه از پيامبر به نقل از امام خميني درباره اساس انقلاب شنيده، متن روايت را لازمه حمايت اكثر مردم از حكومت اسلامي دانسته و افزود: پيامبر(ص) در روزهای پایان عمر خود و پس از معرفی ایشان در غدیر، به علي (ع) فرمود كه اگر مردم از تو حمايت نكردند وظيفه اي براي حكومت نداري و اين نقش بي مانند مردم در نظام اسلامي را مي رساند در واقع حكومتي كه راي مردم را ندارد اسلامي نيست.

وي با اشاره به تاكيد امام خميني بر واگذاري حكوت به مردم گفت: امام حتي پيش از پيروزي کامل انقلاب و در زمان صدور حكم مهندس بازرگان بر نقش مردم و قانون در اداره حكومت تاكيد داشتند.

هاشمي ادامه داد:در اواخر دوران تبليغات ما دچار ترديد شديم كه اواخر دوران انتخابات، به دليل عملكرد نادرست صداوسيما و برخي ديگر، عده زيادي از مردم و نخبگان دچار ترديد شدند و البته گروهي هم محكم ايستاده اند و مي گويند وضع خوب است.

امروز تلخ است هيچ يك از جريانات دلش نمي خواست اين طور شود. من چند پيشنهاد به ذهنم مي رسد که به عنوان راه حل عرض مي كنم:

مساله مهم برگرداندن اعتماد ملت است كه تاحدودي مغشوش شده است،همه ما چه حكومت چه نيروهاي امنيتي وچه مردم به قانون پايبند باشند.

بايد فضايي به وجود بيايد كه همه بتوانند حرفشان را بزنند، به خصوص در صداوسيما، متاسفانه از فرصت 5 روزه ای كه رهبري به شوراي نگهبان دادند كه عقلا جمع شوند و در جهت اعتماد مردم حركت كند، به خوبي استفاده نشد ، براي حفظ ارزشها و انقلاب در اين مقطع مي تواند اين حركات انجام شود و به قناعت برسيم.

لازم نيست در اين شرايط ما افرادي را در زندان داشته باشيم. نگذاريد به خاطر زنداني بودن يك عده، دشمنان به ما بخندند. با آسيب ديدگان اين حوادث دلجويي شود و همدردي شود.

با سعه صدر برخورد شود رسانه هاي قانوني را محدود نكنيم واجازه دهيم فضاي آرام انتقادي و تاييدي بوجود بياييد و نيروهاي انتظامي، نظامي و امنيتي اجازه دهند اين فضا بوجود بيايد.

وی گفت: مراجع ما كه هميشه پشتيبان نظام بودند چرا بايد برنجند.

اميدوارم خطبه هاي امروز نماز جمعه شروع تحولي در جامعه باشد.

در پايان نماز جمعه شعار هاي چند ميليون نمازگزار حاضر در نماز جمعه تهران با عنوان هاشمي حمايتت مي كنيم سرداده شد و تعدادي از نيروهاي افراطي حاضر در صحنه هم شعارهاي ديگري را سردادند.

با وجود اقامه نماز، تعدادي از هواداران افراطي دولت اقدام به همهمه و سردادن شعار مي كردند.

1 comment:

  1. ba vojoode ke hamishe az Hashemi badam oomade o harfash be nazaram bi saro tah boode, in yek bar bayad begam kheyli tamiz harf zad.

    be khosoos oon ghesmatesh dar morde inke mardom chetor rejime maghroor o ghodratmand e shah ro az pa dar ovordan! kheyli khoob kenaye mizane!

    ReplyDelete