Saturday, July 18, 2009

گزارش تکمیلی اعتراضات مردم تهران در نماز جمعه

گزارش تکمیلی اعتراضات مردم تهران در نماز جمعه

خبرنامه امیرکبیر: در حالی که از ساعات اولیه صبح دیروز در خیابان های منتهی به دانشگاه تهران مانند بلوار کشاورز، خیابان 16 آذر و قدس، نیروهای امنیتی و لباس شخصی و گارد ویژه تمامی پیاده رو ها را پر کرده بودند، اما از ساعت 11 به بعد مردم دسته دسته به سمت مکان نماز جمعه حرکت می کردند.

در ساعات اولیه مردم با مشاهده نیروهای بسیجی که اکثر جایگاه های و صحن اصلی نماز جمعه را پر کرده بودند به خیابان های اطراف رفتند.

در همین حین در پیاده روهای مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب، نیز جمعیت کثیری از مردم در حال رفت و آمد بودند و سکوت معناداری میان آنان حاکم بود و گاه دستان خود را بلند کرده و دو انگشت خود را به نشانه پیروزی به یکدیگر نشان می دادند.

نیروهای امنیتی و بسیجی و لباس شخصی که به راحتی قابل شناسائی بودند از این حرکات اعتراضی و مسالمت امیز مردم به خشم آمدند. یکی از نیروهای لباس شخصی با واهمه ای آشکار از جمعیت حاضر بلندگوئی در دست گرفت و خطاب به جمعیت حاضری که آرام و بدون هیچ گونه شعاری در حال رفت و امد بودند گفت که اینجا مکان نماز جمعه نیست و آنها باید هرچه سریعتر پیاده رو ها را ترک کنند. عصبانیتشان به قدری آشکار بود که به میان مردمی که با سکوت تنها در حال عبور بودند، رفتند و دو تن را از میان آنان بیرون کشیدند و بدون هیچ دلیل آنان را بازداشت کردند.

کمی آن طرف تر در خیابان 16 آذر از پشت درب های دانشگاه و یا از داخل اتوبوس ها افرادی بودند که مشغول فیلمبرداری از زنانی بودند که به سمت درب 16 آذر (ورودی خواهران می رفتند). نکته جالب نیز حضور دو ون گشت ارشاد بود که تعدادی از دختران را دستگیر کرده بود. مسئله ای که نشان می داد نیروهای امنیتی و نظامی به هر طریق ممکن سعی در فشار بر معترضین داشتند.

از آن سو در خیابان قدس نیمی از جمعیت را زنان نمازگذار تشکیل می دادند. در ابتدا برگزارکنندگان نماز جمعه به شیوه ی معمول با پارچه و میله محفظه ای را برای زنان ایجاد کرده بودند تا زنان داخل آن محفظه به نماز بایستند، اما پس از اندکی که صدای شعارهای جمعیت از میان جوانانی آغاز شد و به تمامی جمعیت خیابان قدس تسری یافت، زنان نیز در حرکتی هماهنگ میله ها و پارچه های ضخیمی را که اطراف آنان را احاطه کرده بود جمع کرده و به جمعیت مردان و زنان معترض دیگر پیوستند. سجاده های سبز چادر و یا روسری و شال سبز زنان از دیگر نمادهای اعتراضی مردم در تجمع دیروز بود.

در میان زنان نیز عده ای از دختران بسیجی حامی دولت نهم حضور داشتند که با مشاهده سیل خروشانی از زنانی که شعارهای اعتراضی سر می دادند، سجاده های خود را جمع کرده و آن مکان را ترک کردند. نکته جالب تر، حضور نیروهای گارد ویژه در ابتدای خیابان طالقانی و تقاطع خیابان قدس بود که آنچنان توسط جمعیت محاصره شده بودند که امکان هیچ گونه اقدامی نداشتند. اما مردم معترض به مسالمت آمیز ترین شیوه کنار آنها ایستاده بودند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر عکس هائی از شهدای اعتراضات اخیر مانند سهراب اعرابی نیز در دستان مردم معترض بود. عکس قاب شده ی دیگری نیز در میان جمعیت خودنمائی می کرد. در پائین آن نوشته شده بود "شهید مظلوم احمد نعیم آبادی"، در دستان خواهر این شهید که با مردم سخن می گفت و می گریست و در حالی که عکس را در آغوش کشیده بود، همزمان با مردم شعار می داد. عکس های از آیت الله طالقانی نیز در دستان مردم بود.

انبوه جمعیت تا زمان آغاز صحبت های هاشمی رفسنجانی یکصدا شعارهای مختلفی سر می دادند. "عزا عزا است امروز، روز عزاست امروز، ایرانی با غیرت صاحب عزاست امروز"، سهراب ما نمرده، این دولت است که مرده"، "ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما"، "مرگ بر دیکتاتور"، "کشته ندادیم که سازش کنیم"، "مرگ بر چین، مرگ بر روسیه" از مهم ترین شعارهای مردم بود.

تقوی که پیش از آغاز خطبه ها سخنرانی کرد، در اثنای سخنانش به مسئله فلسطین اشاره کرد. مردم با شنیدن این سخنان، در مقابل یکصدا فریاد می زدند "ایران شده فلسطین مردم چرا نشستید".

انبوه جمعیت خیابان طالقانی و حدفاصل خیابان وصال را نیز فر گرفته بود. با نزدیک شدن ظهر و موج گرما، مردم میان یکدیگر آب توزیع می کردند و جلوه های زیبائی از همدلی را میان خود به نمایش گذاردند. با ورود هاشمی رفسنجانی و آغاز سخنان وی جمعیت یکصدا فریاد میزد، "هاشمی، هاشمی، سکوت کنی خائنی". در همین هنگام میان جمعیت نشسته در صف های نماز گاز اشک آور زده شد و عده ای از نمازگذاران بلافاصله برای دفع آن در صف های نماز آتش روشن کردند.

در همین حین در خیابان انقلاب درگیریهای شدیدی میان مردم و نیروهای گارد ضدشورش و بسیجی رخ داد. نیروهای لباس شخصی و امنیتی موتور سوار با یورش به مردم معترض در اطراف خیابان عده ای از آنان را شدیدا زخمی کردند. در همین هنگام هلی کوپترها نیز با فاصله ی اندکی بر از فراز خیابان ها عبور می کردند.

پس از اقامه نماز مردم به سمت خیابان های اطراف حرکت کردند. هزاران تن از مردم به سمت خیابان طالقانی و میدان فلسطین و بلوار کشاورز و میدان ولیعصر حرکت کردند. هنگامی که جمعیت به سمت میدان فلسطین در حرکت بود، نیروهای بسیجی و حامیان دولت نهم با بلندگوئی تلاش کردند تا هدایت معترضین را به دست گیرند اما مردم در مقابل شعار مرگ بر آمریکا فریاد می زدند، "مرگ بر روسیه، مرگ بر چین"، و درمقابل شعار "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست"، فریاد می زدند "خونی که در رگ ماست هدیه به ملت ماست". هم چنین با شعار "ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند"، مردم شعار دادند "ما اهل کوفه نیستیم، پول بیگریم بایستیم".

هزاران تن دیگر از مردم معترض در خیابان 16 آذر نیز به سمت بلوار کشاورز و خیابان امیر اباد و فاطمی و وزارت کشور رفتند. عده ای معترضین نیز مقابل ساختمان وزارت کشور ایستادند و به سر دادن شعار پرداختند. در خیابان امیرآباد و تقاطع بلوار کشاورز، نیروهای گارد ویژه و پلیس وحشیانه مردم را مورد ضرب و شتم قرار داد و عده ای نیز در اثر اصابت باتوم به سر مجروح شدند و عده ی دیگری نیز بازداشت شدند. نکته ی جالب دیگر، ممانعت مردم از انتقال مجروحین با آمبولانس بود. مردم زخمی ها را با اتومبیل های خود به مراکز درمانی منتقل می کردند.

آن سوی دیگر در خیابان حجاب و میدان ولیعصر نیز درگیری هائی رخ داد و پلیس در گرمای داغ تابستان با گاز اشک اور و گاز فلفل و باتوم به مردم یورش برد. اما مردم هم چنان فریاد می زند "نترسید نترسید ما همه با هم هستیم".

با وجود ضرب و شتم مردم و بازداشت عده ای توسط نیروهای بسیجی و لباس شخصی هنوز هم فریادهای مرگ بر دیکتاتور و برادر شهیدم رایت رو پس می گیرم در میدان ولیعصر طنین انداز بود.

http://www.autnews.me/node/759


No comments:

Post a Comment